Je eigen yogastudio starten – Het Bedrijfsplan

Een bedrijfsplan schrijven… Er zijn maar weinig mensen die er echt gelukkig van worden. Feit is wel dat een bedrijfsplan je stimuleert om letterlijk alles op te schrijven dat je nodig denkt te hebben voor het starten van je studio.

Sommige van je aannames zullen juist zijn, maar anderen (de meeste) zijn dat niet. Dat is niet erg. Je aanpassen aan onverwachte situaties is allemaal onderdeel van het proces. Je hebt in ieder geval goed nagedacht over je bedrijf.

Je eigen yogastudio starten tips

Maar hoe maak je dan een bedrijfsplan die je goed voorbereid op de start van je bedrijf?

Er zijn volgens de Kamer van Koophandel zes essentiële hoofdstukken die je moet schrijven:

  1. Het idee
  2. Je bedrijf
  3. Het financiële plan
  4. Je marketing plan
  5. Wie ben jij
  6. De samenvatting – deze schrijf je als laatst, maar wordt het eerste hoofdstuk

 

VOOR WIE SCHRIJF JE?

Voordat je begint met schrijven moet je een paar dingen in gedachten houden:

Schrijf het kort, maar krachtig en bedenk voor wie je het schrijft.

Over het algemeen schrijf je een bedrijfsplan voor jezelf, als leidraad. Je gebruikt het om zaken te verhelderen en onderzoek te doen, maar het kan ook zijn dat je het schrijft voor geldverstrekkers (bank, crowdfunding, investeerder). Deze laatste groep vind het vooral belangrijk dat je goed hebt nagedacht over de inkomstenstroom en de kostenposten, maar ook over het bereiken van je doelgroep. Daarnaast is voor investeerders het kopje ‘wie ben jij’ vaak enorm belangrijk. Ze moeten vertrouwen hebben in jouw eigenschappen en professionaliteit. Dus als je het voor investeerders schrijft probeer ze dan te overtuigen hoe goed jij bent en waarom jij je studio tot een succes kunt maken. Natuurlijk onderbouw je alles met de juiste cijfers en marktanalyse.
We hebben ervaren dat enorm uitwijken over je lessen en vertellen hoe fijn yoga is niet persé helpt bij het overhalen van geldverstrekkers. Soms zijn zij zelf niet geïnteresseerd of hebben ze geen idee wat het is. Toen wij TULA startten hoorden we van veel mensen dat ze niet dachten dat je van yoga je werk kon maken. Een yogastudio was in hun ogen een zaaltje met wat matjes en wierook, maar geen echte onderneming. Ze weten inmiddels anders 😉

 

We volgen in dit artikel de hoofdstukken van de KvK.

1.         Het idee

Dit is over het algemeen een kort hoofdstuk en beschrijft wat voor bedrijf je gaat starten. Wat wordt je aanbod, op wat voor mensen ga je je richten en met wie ga je samenwerken. Hierin kun je verwerken of je speciale trainingen en workshops gaat aanbieden of dat je je bijvoorbeeld gaat specialiseren op retraites.

Aangezien dit het eerste echte hoofdstuk is kun je hier ook beginnen met waarom je een studio wilt starten. Het waarom is voor veel gevestigde bedrijven moeilijk te bedenken, maar als je net start heb je vaak een duidelijke reden waarom je een studio begint. Kijk voor inspiratie eens naar de immens goed bekeken Ted Talk van Simon Sinek » Start with Why.

2.        Je bedrijf

In de beschrijving van je bedrijf verdiep je je in de structuur van je studio. Waar komt je studio te staan en wordt het een huurpand of kooppand. Met welke docenten ga je samenwerken en worden zij werknemers of zijn het freelancers? De hele organisatie kan benoemt worden tot aan de boekhouder aan toe.

Laat zien dat je goed hebt nagedacht over je aanbod en vertel over het aantal en soorten lessen, trainingen, workshops etc. Vertel vooral waarom jij denkt dat bepaalde activiteiten succesvol of nodig zijn. Benoem in dit hoofdstuk ook vooral de dingen waarin jij je gaat onderscheiden en waar je goed in bent. Waar wil je dat je bezoekers echt voor terug komen. Deze informatie ga je later gebruiken voor je marketing plan.

3.        Het financiële plan

In het vorige hoofdstuk heb je aangegeven wat voor lessen, workshops en trainingen je gaat geven. In het financiële plan voeg je hier aan toe hoeveel van alles je gaat inplannen en hoeveel het gaat opleveren. Als je net begint en geen idee hebt met welke cijfers je moet rekenen dan kun je misschien andere studio eigenaren vragen voor informatie.

Ik raad aan om drie rekenmodellen te gebruiken.

Model 1 : Het rooskleurige model : Je bezettingsgraad* is top en je trainingen lopen al vrij snel erg goed. Daarnaast vallen de investeringen allemaal wel mee. Dit model kun je gebruiken om mee naar de geldverstrekkers te gaan.

Model 2 : De zwartkijker : Er komen minder mensen dan verwacht, workshop pikken niet op en de investeringen waren toch iets hoger dan verwacht. Dit model gebruik je voor jezelf, zodat je jezelf geen gouden bergen inbeeld. Bijkomend voordeel is dat je met een pessimistische voorspelling waarschijnlijk al snel beter draait dan je voorspellingen. Dit is goed voor je eigen moraal.

Model 3 : De weegschaal : Het derde rekenmodel is gebaseerd op je break-even punt. Dit is het punt dat al je inkomsten even groot zijn als je kosten. Dit geeft je een richting waar je naartoe wilt werken en voorbij wilt gaan.

Vergeet bij het berekenen niet de volgende cruciale punten die veel startende ondernemers vergeten:
Reservering voor belasting (winst/inkomstenbelasting)
De borg van een huurpand (meestal drie maanden huur)
Bouw alvast een reserve op voor mindere tijden. Niet iedere maand is even goed.
 Geld voor persoonlijk onderhoud. Ga er niet vanuit dat je studio je direct een salaris geeft zoals je misschien gewend bent.

* het aantal mensen in je lessen

Lees meer over financiën »

4.        Je marketing plan

Wanneer je zelfstandig ondernemer wordt is het tegenwoordig noodzakelijk dat je snapt wat marketing is. Bij TULA krijgt iedere franchisenemer het TULA Marketing Handboek, wat vaak beter wordt gelezen dan het Franchise Handboek.

In het Marketing Handboek staan bijzonder veel handige tips over hoe je je studio kunt promoten en onderzoek kunt doen naar de doelgroep die in jouw omgeving woont. Het onderzoeken van de demografische gegevens in de buurt waar je je studio wilt vestigen is essentieel voor het succesvol starten van je studio. Er is bijvoorbeeld een groot verschil in de bevolkingssamenstelling in een buitenwijk ten opzicht van een stadscentrum. Wanneer je precies weet wat voor mensen er in je buurt wonen of komen, dan kun je daar je lesaanbod op aanpassen. Ook kan je benadering van de doelgroep veranderen op basis van je onderzoek. Je marketingplan moet daarom goed doordacht zijn. In het marketingplan komt daarom sterk naar voren wie je doelgroep is en hoe je van plan bent je doelgroep te bereiken. Lees meer over je marketingplan in ons marketing blogartikel

Naast het onderzoeken van je doelgroep kun je een benchmark maken van je concurrenten. Dit is eigenlijk niks anders dan een concurrentenonderzoek. Zijn er andere studio’s in de buurt of andere bedrijven/instellingen die yoga aanbieden dan worden die gezien als concurrent. Breng het volgende in beeld over je concurrenten
Wat bieden ze aan (stijlen, workshops etc.)
Op welke doelgroep richten ze zich (demografische gegevens)
Wat is hun benadering van de doelgroep
Waar zijn ze goed in / Waar staan ze om bekend
Waar zijn ze niet zo goed in

Wanneer je dit hebt gedaan maak je een analyse over jezelf en jouw studio. Een simpele methode om dit te doen is door middel van een SWOT analyse.

De Swot analyse staat voor Strenghts | Weaknesses | Opportunities | Treats en kan als tabel ingevuld worden.

Zoals je ziet zijn je krachten en zwaktes dingen waar je zelf invloed op hebt. Dit zijn persoonlijke dingen die naar voren komen door een interne analyse –> goed en eerlijk kijken naar jezelf

De opportunities en treats komen van buiten. Dit zijn externe factoren waar je niet direct invloed op hebt, maar waar je wel mee om moet gaan. Dit kunnen andere studio’s zijn, maar ook besluiten van de gemeente bijvoorbeeld.

Met de SWOT-analyse kun je jezelf aan de benchmark toevoegen. Zo zie je waar jouw kansen liggen. Zijn andere studio’s goed in bepaalde dingen, maar minder goed in andere, dan is dat een kans voor jou. Richt je op hun zwakkere punten of op een andere doelgroep, maar focus je altijd eerst op jouw sterke punten.

Zodra je de ´SWOT-analyse hebt gemaakt is in één oogopslag duidelijk waar je heel veel energie in kunt steken, het uitbouwen van je strengths. Daarnaast zorg je ervoor dat je weaknesses geen belemmering vormen voor je organisatie en tot een minimum worden beperkt of zelfs helemaal worden opgelost.

Wanneer je dat voor elkaar hebt kun je de opportunities najagen. Dit zijn jouw kansen om te groeien. Treats zijn dingen waar jezelf geen invloed op hebt, dus het heeft weinig zin om je hier druk over te maken. Mochten het echte directe bedreigingen worden dan is het aan jou om hier flexibel op te reageren en het beste van te maken. Zoals de Daila Lama al zei:


In TULA geloven we trouwens niet in concurrenten. Iedere studio of yoga aanbieder is anders en spreekt andere mensen aan. Zolang je je eigen krachten blijft ontwikkelen en goed in contact blijft met je bezoekers is er over het algemeen niks aan de hand. Je kunt je beter druk maken om je eigen studio dan je energie steken in je ‘concurrenten’.

5.        Wie ben jij?

Je begint je studio waarschijnlijk als zelfstandig ondernemer en daarom is je studio nauw verbonden met je persoonlijkheid. Je kunt daarom een kleine SWOT-analyse op jezelf afvuren. Wat zijn jouw krachten, zwaktes, kansen en bedreigingen. Denk hierbij aan je persoonlijkheid, je werkervaring, je netwerk etc.

Daarnaast is dit hoofdstuk perfect om uit te leggen waarom jouw studio zoveel voor jou betekent en waarom jij gepassioneerd bent om dit te starten. Wees niet té bescheiden in dit hoofdstuk. Als je zelf al niet overtuigd bent van je kunnen dan worden investeerders dat ook niet.

6.        Samenvatting

Dit hoofdstuk schrijf je als laatst, maar wordt hoofdstuk nummer 1 in je bedrijfsplan. De samenvatting is een beknopt overzicht van je hele bedrijfsplan.

Afhankelijk van voor wie je het schrijft zou ik het volgende altijd in je samenvatting verwerken:
Waarom begin jij een studio
Waar ga je je vestigen en waarom daar
Wat voor doelgroep zit in je directe omgeving
Wat ga je aanbieden
Welke sterke punten gaan ervoor zorgen dat je succesvol wordt.
Na hoe lang verwacht je break-even te draaien en wat is daar voor nodig

 

“focus je altijd eerst op jouw sterke punten”

 

Conclusie

Zoals we al eerder schreven is een bedrijfsplan goed om te maken, maar verlies je niet teveel in de details omtrent je aanbod, de financiën en een meer-jaren plan. Veel zaken zijn een kwestie van uitproberen en zien wat er gebeurt. Het is vooraf moeilijk inschatten welke lessen of workshops goed gaan lopen. Dit merk je vanzelf wanneer je open gaat. Zorg daarom voor veilige berekeningen en niet té optimistische inschattingen. Gemiddeld duurt het zes maanden voordat een studio break-even draait en dan wordt er nog geen rekening gehouden met het salaris wat je jezelf zou moeten uitkeren.

In de TULA franchise documenten hebben we rekenmethodes waarmee we verschillende situaties kunnen berekenen en goede inschattingen kunnen maken, maar dit is nog steeds geen garantie voor succes. Jouw inzet, ervaring en persoonlijkheid zijn vaak de grootste factoren die zorgen voor succes.

Onze SWOT-analyse

Toen we het bedrijfsplan voor TULA maakten in 2014 hebben we ook een SWOT analyse gemaakt. Wij waarom toen nog volkomen nieuw en yoga was nog niet zo bekend als het nu is. Toch heeft de SWOT analyse ons geholpen om te focussen op onze sterke punten en we hebben hard gewerkt aan de zwakke punten. De kansen hebben we gepakt, of in ieder geval geprobeerd. Uiteindelijk hebben we nooit echt last gehad van de bedreigingen.

 

 

We hopen dat dit artikel je heeft geholpen op je weg om een eigen studio te starten. Heb je aanvullingen of meer vragen, laat ze dan achter in de comments, of contact ons via mail.

 

~ Viki & Ruben

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Do you want massive traffic?
Dignissim enim porta aliquam nisi pellentesque. Pulvinar rhoncus magnis turpis sit odio pid pulvinar mattis integer aliquam!
  • Goblinus globalus fantumo tubus dia montes
  • Scelerisque cursus dignissim lopatico vutario
  • Montes vutario lacus quis preambul den lacus
  • Leftomato denitro oculus softam lorum quis
  • Spiratio dodenus christmas gulleria tix digit
  • Dualo fitemus lacus quis preambul pat turtulis
* we never share your e-mail with third parties.
KEEP ME POSTED!
Please send me more information about the TULA Yoga Teacher Trainings!