Het opstarten van een yogastudio is leuk en het enthousiasmeren van mensen gaat prima. Het is tenslotte je passie en je wordt al blij als je eraan denkt. Van oorsprong gaat yoga niet over waarde en is geld verdienen aan yoga een beetje vies. Toch zal je geld moeten gaan verdienen om je studio draaiende te houden.
Het verdienen aan yoga is helemaal niet vreemd. Je doet bezoekers een gunst door ze de mogelijkheid te geven om zich lekker te voelen, zowel fysiek als mentaal. Dat mensen hier geld voor over hebben lijkt ons niet meer dan logisch. En daarnaast, de docenten en de huur moeten ook betaald worden. Zou je jezelf tekort doen, dan houden jij en je studio het niet lang vol en daarmee ontneem je al je bezoekers de kans op yogalessen bij je te volgen.
De belangrijkste zaken omtrent financiën zijn vanuit ons oogpunt
○ Hoeveel vraag je voor een les
○ Wat betaal je docenten
○ Hoe zorg je voor de initiële investering
○ Hoeveel geld moet je verdienen?
○ De studio heeft inkomsten, en nu?
WAT KOST EEN YOGALES
De prijs die je vraagt voor een yogales is afhankelijk van meerdere dingen.
Ten eerste is het verstandig om bij eventuele nabijgelegen studio’s te kijken. Wat vragen zij voor een les en wat bieden ze daarvoor. Een sportschool zal goedkoper zijn, maar daar is de kwaliteit vaak minder. Een hele sjieke yogastudio kan duurder zijn, omdat je daar handdoekjes kunt lenen en er dure handzeep in de toiletten staat. Bedenk daarom goed wat jij biedt in je studio. De prijs kwaliteitverhouding moet in orde zijn en mensen moeten weten wat ze voor de prijs kunnen verwachten.
Het tweede is je locatie. Een locatie in een druk stadscentrum zal hogere prijzen vragen dan een studio buitenaf. Maar ook de grote van je locatie is belangrijk. Des te meer mensen in je studio kunnen des te lager je de prijs vaak kunt houden (zolang er genoeg mensen komen). Met een studio voor 10 mensen is het moeilijk rondkomen als je ook nog huur en personeelskosten moet betalen, dus dan zal je prijs omhoog moeten.
Het TULA rekenhulpmiddel
Let op! Dit is een rekenmodel die we gebruikten toen we Tula begonnen in 2014. Het kan inmiddels verouderd zijn..
Uitgaan van memberships
Ten eerste zijn we uitgegaan van zoveel mogelijk memberships verkopen. Het voordeel van memberships is dat je weet dat er iedere maand inkomsten zijn en dat de betrokkenheid van leden veel groter is dan bij niet-leden. Het liefst heb je zoveel mogelijk mensen met een membership. Daarnaast zijn membership makkelijker te vergelijken met andere studio’s.
Vergelijken
Wij hebben rondgekeken in Amsterdam en zagen dat de prijzen van memberships tussen de €50 en €80 lagen (in 2014). Aangezien wij een nieuwe studio begonnen zonder enorm ervaren docenten en we nog niet een uitgebreid rooster hadden zijn we begonnen met €55 per maand voor onbeperkt yoga.
Prijzen berekenen
Gemiddeld komen members vijf keer per maand, wat per les €11 zou opleveren. Dit aantal wisten we van andere studio’s.
Vanaf deze €11 per les voor members zijn we door gaan rekenen naar 5 en 10-rittenkaarten. Deze moesten iets duurder worden om een membership aantrekkelijker te maken. Daarbij moest een 10-rittenkaart aantrekkelijker zijn dan een 5-rittenkaart. Een 5-rittenkaart werd daarom €60 per maand en een 10-rittenkaart €115. De reden hiervoor was dat we nu konden zeggen dat wanneer iemand meer dan 1x per week komt een membership het meest aantrekkelijk is.
Losse les
Omdat je liever meer kaarten en memberships verkoop dan losse les hebben we die hoger geprijsd tot €15.
Prijsverhoging
Deze prijsstellingen werken voor ons heel goed en naarmate we meer lessen toe hebben gevoegd en de docenten meer ervaren werden hebben de prijzen langzaam verhoogd, maar nog steeds met het idee dat we mensen willen stimuleren om een membership te nemen.
HOEVEEL BETAAL JE DOCENTEN
Het cruciale punt voor studio eigenaren. Yogadocenten willen graag van yoga hun beroep maken, maar kunnen vaak maar een beperkt aantal lessen per week geven. Daarom is het zo moeilijk om voor het geven van yogalessen rond te komen. In de trainingen die we geven behandelen we dit onderwerp ook altijd, omdat veel yogadocenten niet voorbereid zijn op het berekenen van hun inkomsten. We hebben een blogartikel speciaal voor aspirant yogadocenten geschreven.
Er zijn een paar opties om personeelskosten te berekenen:
1. Een vast bedrag per les
Een vast bedrag per les is makkelijk rekenen en voor iedereen helder. Het enige nadeel is dat wanneer je net start met je studio je niet goed weet hoe goed de lessen gaan lopen. Hierdoor loop je het risico om een te hoog bedrag aan de docenten uit te keren. Als je zeker weet dat een docent goed is en de zalen vol gaat krijgen, dan is het veilig om een vast bedrag af te spreken. Als je net start zouden wij dit niet aanraden.
2. Een percentage van de opbrengst
Dit is een fijne methode wanneer je altijd goedgevulde lessen hebt. Er zijn studio’s die 50% van alle opbrengsten aan de docenten geven, omdat ze weten dat ze daarmee uitkomen. Een nadeel hiervan is dat wanneer er weinig mensen in de zaal zitten en het merendeel zijn members die vaak komen (en dus een laag bedrag per bezoek betalen). Dan krijgt de docent 50% van vrijwel niks. Ook niet gunstig voor de lange termijn relatie, omdat de docent niet weet waar hij/zij aan toe is.
3. Een bedrag per deelnemer
Deze methode gebruikten wij in de eerste vijf jaar van Tula. We zagen het als beloning voor de goede docenten die meer verdienden, omdat er meer mensen in hun lessen zaten. Het enige nadeel is dat sommige tijdslots simpelweg populairder zijn. Een matige docent op een maandagavond kan daarom makkelijker een volle les krijgen dan een geweldige docent op de donderdag, omdat maandagavond veel populairder is dan de donderdag. We zijn daarom overgestapt naar een vast bedrag.
4. Staffels, trapsgewijs stijgende bedragen
Staffels zijn bijna hetzelfde als een bedrag per deelnemer alleen reken je dan bijvoorbeeld in groepen van vijf bezoekers. Bij iedere vijf bezoekers gaat de betaling een stap omhoog.
Het min/max principe:
Je kunt er voor kiezen om een minimum- en een maximumbedrag per les af te spreken. De docent komt dan niet voor niks als er weinig mensen zijn, want er is altijd een minimumbedrag. Hier staat tegenover dat er een max. zit aan wat ze kunnen verdienen. Hierdoor heeft de studio net iets meer marge op de hele goede lessen.
DE INITIËLE INVESTERING
Het verkrijgen van een investering om überhaupt te kunnen starten met je studio is waar veel aspirant ondernemers tegenop zien. Dat is logisch, want bij een bank hoef je het al niet meer te proberen. Die geven niks, hoe goed je bedrijfsplan ook is. Wat je wel zou kunnen doen is Crowdfunding. Er zijn diverse platformen die crowdfunding aanbieden en wij raden aan bij ieder platform te kijken welke kosten zij berekenen (opstart, jaarlijks, succesfee etc.), wat de rentepercentages zijn, hoeveel ondersteuning je krijgt en wie nog meer via dat platform investeringen heeft opgehaald. Misschien kun je die andere partijen zelfs vragen naar hun ervaring. Crowdfunding kan daarnaast een goede marketingtool zijn, omdat je al bekendheid creëert voor je studio en bijvoorbeeld rittenkaarten vooraf kunt verkopen. Zo heb je ook meteen je eerste klanten. In een vorige blog kun je lezen hoe wij crowdfunding hebben aangepakt.
Wij hebben goede ervaringen met Capital Circle voor het verkrijgen van de eerste investering. Vooral als franchisenemer heb je het voordeel dat je al een beproefd concept gaat gebruiken, waardoor investeerders eerder bereid zijn om jouw geld te lenen. En al lijkt het eng om een grote zak met geld op te halen, waardoor je een forse lening krijgt. Toch is dit een belangrijk onderdeel van het ondernemerschap. Gelukkig is de terugbetaling meestal als bij een hypotheek. In maandelijkse termijn gedurende drie tot vijf jaar. Tijdens de financiering aanvraag ondersteund Tula je zoveel als nodig.
Een andere optie is wat ze in Amerika ‘the three F’s’ noemen: fools, friends & familie. Het voordeel hiervan is dat je mogelijk alleen rentekosten hebt en geen bank -of crowdfundingkosten. Voor de leners zal de rente die jij geeft hoger zijn dan wanneer ze het geld op hun spaarrekening hebben staan. Maar ja, dan moet je wel genoeg vrienden en familie hebben die geld over hebben en het risico aan durven te gaan. Als je met vrienden en familie een lening afspreekt maak dan duidelijke afspraken. Mocht de studio toch niet lopen zoals het zou moeten, dan wil je bijvoorbeeld wel een regeling afgesproken hebben om de lening weer terug te betalen.
Een derde optie is door bootstrapping. Oftewel, je buikriem aanspannen en zuinig leven. Heb je nu een vaste baan, kijk dan hoeveel geld je per maand kunt besparen en opzij zetten. Je zult versteld staan hoeveel dit per maand kan opleveren. Maak hier een wedstrijdje van voor jezelf en schrijf iedere maand op hoeveel je hebt bespaard. Deze methode duurt meestal het langst, maar het geeft je wel enorm veel voldoening als het lukt. Dat wordt dus even geen koffietjes buiten de deur, geen dure vakantie, vaker de fiets nemen, geen nieuwe kleren en geen dingen kopen die je eigenlijk niet nodig hebt. Een goede inspiratiebron voor dit is Mr Money Moustache. Als je alvast begint met yogalessen geven dan kun je tegen al je klanten zeggen dat je spaart voor een eigen studio en wie weet komen daar nog mooie dingen van. Je inkomsten van die lessen kun je in ieder geval alvast opzij zetten.
Wat je als alternatief kunt kiezen is beginnen als pop-up yogastudio. Je zoekt hiervoor een locatie die al geruime tijd leeg staat die je voor een korte tijd kunt huren tegen een hele lage vergoeding. Pandeigenaren vinden het vaak heel fijn als ze een tijdelijke oplossing voor leegstand hebben. Door te beginnen als pop-up heb je zeer lage opstartkosten zodat je kunt sparen totdat je een vaste locatie kunt betrekken. Zodra dit zover is heb je al een docententeam en klantenbestand. Dus, direct een team en inkomsten. Naast de lage opstartkosten is een pop-up een ideale manier om te proeven aan het ondernemerschap. Stel je voor dat je het toch niet heel leuk vindt, dan zit je in ieder geval niet vast aan een langdurig huurcontract.
Het combineren van bovenstaande methodes kan natuurlijk ook en heeft vaak de voorkeur. Als je zelf geld gespaard hebt, of wanneer je geld kunt lenen van familie of vrienden, dan geeft dit een betere basis voor het aangaan van een crowdfunding of banklening. Voor zowel crowdfunding als bij een banklening wordt vaak gevraagd dat je minstens 20-30% eigen geld inlegt. Tenzij je met een heel goed plan komt, of andere garanties kunt geven. Voorbeelden van garanties zijn eventuele overwaarde van een huis, bankgarantie van familie, inspanningsintentie van de franchisegever en nog veel meer. Dat je onderdeel wordt van een franchise is hierin een groot voordeel, omdat geldverstrekkers beter kunnen zien wat je van plan bent en al een ‘zekerheid’ hebben van de succespotentie.
HOEVEEL GELD MOET IK VERDIENEN?
De inkomsten die je studio nodig heeft om te overleven is afhankelijk van veel dingen, maar het belangrijkste is dat je je huur, de docenten en jezelf kunt betalen. Voordat je start weet je nog niet precies wat je vaste kosten per maand zijn, maar hier kun je wel een inschatting van maken. In de TULA franchise Handboeken hebben we hier handige lijsten voor.
Een grove indicatie die je kunt aanhouden voor de inkomstenverdeling is als volgt:
Inkomsten 100%
Personeelskosten 30 – 40%
Huur 15-20%
Marketing 5%
Vaste kosten 10 – 15%
Overige kosten 10 – 15%
Persoonlijk onderhoud en reserveringen ?
Met deze percentages kun je uitrekenen hoeveel inkomsten je studio moet genereren om break-even te draaien. Dit is het punt waarbij je kosten gelijk zijn aan je inkomsten. Zodra je dat bereikt hebt kun je verder bouwen en meer ontspannen. Let er na dit punt wel op dat je niet meer geld gaat uitgeven dan er binnen komt.
Iets waar we zelf steeds enthousiaster over worden en waar binnenkort waarschijnlijk nog een blog over komt is het ‘profit first principe’. Het boek Profit First van Mike Michaelowitz heeft een unieke kijk op je inkomstenverdeling en waarbij het principe is dat je begint met een klein gedeelte winst te reserveren, daarna jezelf salaris over te maken en als laatst al je kosten betaald. Heel erg interessant! Daarnaast presenteert hij een manier om te budgetteren door middel van verschillende potjes. Dit principe hanteren wij inmiddels ook en geeft enorm veel financieel rust. Later dus meer hierover…
DE STUDIO HEEFT INKOMSTEN, EN NU?
Super, er komt geld binnen en je kunt je huur, de docenten en je persoonlijke onderhoud betalen.
Dan is het nu tijd om verstandig te handelen.
Bouw reserves op
Iets wat niemand ons verteld had toen we met TULA begonnen was dat er ook zoiets bestaat als inkomstenbelasting. Lekker naïef! Wij waren vrolijk alle inkomsten aan het uitgeven tot de aanslagen binnenkwamen. Paniek!
Denk daarom aan je belasting aan het eind van het jaar. Vraag je boekhouder hoeveel je ongeveer kunt verwachten en reken dan uit hoeveel per maand je hiervoor opzij gaat zetten. Start je met het opzijzetten van al je btw-teruggaven dan kom je al een heel eind.
Probeer daarnaast een potje te maken waar je nooit aan zit waarvan je je huur minimaal vier maanden (langer mag ook) kunt betalen. Op deze manier hoef je nooit bang te zijn dat je door een slechte maand in de knoei komt. We raden aan om hier een aparte bankrekening voor te gebruiken, zodat het geld daadwerkelijk aan je netvlies is onttrokken. Je personeelskosten zijn afhankelijk van het aantal bezoekers, dus daar hoef je je iets minder druk om te maken.
Wanneer je reserves hebt zal je merken dat je bepaalde beslissingen op een andere manier gaat maken. Je zit dan niet in een ‘overleven modus’ waarbij je niet zeker weet of je de huur deze maand wel kunt betalen. Je hoeft dan geen last-minute oplossingen te bedenken om op korte termijn misschien wat meer geld te verdienen. Door een reserve kun je dus veel beter constructief nadenken en beslissingen maken. Je kunt hierdoor vaker ‘nee’ zeggen tegen opties die eventjes geld opleveren, maar relatief veel tijd kosten. Tijd is kostbaar en kun je beter steken in strategische activiteiten die op de lange termijn goed zijn voor je studio.
♡ TIP: Lees het boek Profit First van Mike Michalowicz
In dit boek leer je over het belang van spaarpotjes maken en inkomsten reserveren. Wij hanteren dit principe en het werkt geweldig. Zo hebben wij potjes voor docentkosten, grote uitgaves, belasting, member events en Kerst (ja, echt).
Marketing
Op het moment dat er geld binnenkomt en je iets overhoudt (naast het sparen) kun je meer tijd en geld gaan besteden aan marketing. In een volgend hoofdstuk zal je hier nog veel meer over lezen. Dit betekent niet dat je moet wachten met marketingactiviteiten tot je winst maakt, maar je kan je activiteiten wel uitbreiden.
Als je marketing goed doet en je geïnvesteerde euro levert meer op dan een euro in omzet, dan ben je op de goede weg en kun je jouw marketingbudget steeds een beetje hoger instellen. Bedenk hierbij wel goed hoeveel budget je per training, workshop of in het algemeen wilt besteden, voordat het marketinggeld door je vingers glipt en verdwijnt.
Meer over marketing lees je in ons volgende blog.
ADVIES
We raden aan om altijd vinger aan de pols te houden als het gaat om je financiën. Zoek een goede boekhouder of accountant die je kan adviseren en over je rug meekijkt. Er is niks vervelender dan door onverwachte situaties in financieel zwaar weer te komen. Reken daarom vooruit, weet wat je vaste lasten zijn en bouw een buffer op.
We hopen dat dit artikel je heeft geholpen op je weg om een eigen studio te starten. Heb je aanvullingen of meer vragen, laat ze dan achter in de comments, of contact ons via mail.
~ Viki & Ruben
Add Comment