Yogastijlen

Ga je yoga doen voor je rust, of wil je beter slapen? Wil je werken aan kracht en flexibiliteit? Of misschien zoek een manier om je ademhaling en concentratie te verbeteren?

Wat de reden ook is voor je bezoek aan TULA. We hebben een geschikte les voor je. Op deze pagina vind je een overzicht van alle yogastijlen die TULA aanbiedt. De yogastijlen zijn geordend in alfabetische volgorde.

Weet je niet welke yogavorm je moet kiezen?
Kijk dan op de poster: ‘welke yogales kies jij?’ of ga naar de  veel gestelde vragen onderaan deze pagina.

Aerial Yoga

Deze yogastijl vind je in TULA Bos en Lommer

Bij Aerial Yoga wordt je gedragen door een doek. Verschillende houdingen worden hierdoor uitdagender of juist meer ontspannen. Zoek je evenwicht en speel met de zwaartekracht. Experimenteer ook met omgekeerde houdingen, zoals de hoofdstand. Er zal een nieuwe wereld voor je open gaan. Wees niet bang, want het doek zal je helpen je balans te vinden.

Let op: draag wel altijd een shirtje met mouwtjes voor deze les i.v.m. hygiëne.

Lees meer over aerial yoga  »

Aerial Restorative Yoga

Deze yogastijl vind je in TULA Bos en Lommer

Bij deze les laten we het doek zakken tot net boven de grond, waarbij alle houdingen vooral zittend of liggend worden uitgevoerd. We bewegen langzaam en het doek zal ondersteuning bieden in alle houdingen. Ook zal het doek je hier en daar masseren, waardoor je heerlijk gaat ontspannen. Keer je aandacht naar binnen, onderzoek en maak langzaam meer ruimte in je lichaam en geest.
Let op: draag wel altijd een shirtje met mouwtjes voor deze les i.v.m. hygiëne.

Lees meer over aerial yoga  »

Ashtanga Yoga

Deze yogastijl vind je in TULA Bos en Lommer | Westerpark | Ede

Deze les is gebaseerd op de Ashtanga Vinyasa Yoga serie. Deze serie bestaat uit een vaste serie houdingen geleid door een docent. Het is een dynamische serie die je krachtig en flexibel maakt, maar ook innerlijke rust brengt. Ontdek de Primary Series door continu in en uit de asanas (houdingen) te bewegen waarbij je gebruik maakt van je ademhaling. Probeer deze stijl als je van structuur houdt en je uitgedaagd wilt worden!

Ashtanga Yoga - Mysore

Deze yogastijl vind je in TULA Bos en Lommer

Ashtanga Mysore is een vorm van yoga waarbij je op je eigen tempo een vaste serie houdingen beoefent. Je hoeft de Ashtanga serie niet uit je hoofd te kennen voordat je met Mysore begint. Je leert deze serie langzaam in je eigen tempo en houding voor houding. Daarnaast krijg je persoonlijke instructies en correcties van de docent. Alle instructies zijn verbaal en op 1,5 meter afstand. Je kunt je focussen op je eigen practice, maar je zult ook de support voelen van de andere mensen in de zaal. Ook zal je merken dat iedere practice anders is.
Wees geduldig, blijf geconcentreerd en alert en onthoud dat er geen haast is.

Ashtanga Mysore is ook geschikt voor beginners and een veilige manier om te starten met yoga.

Lees meer over Ashtanga Mysore  »

Lu Jong - Tibetaanse Healing Yoga

Deze yogastijl vind je in TULA Westerpark

Lu Jong Tibetaanse Healing Yoga is geworteld in het Tibetaanse Boeddhisme en de Tibetaanse geneeskunde. Tijdens deze les focussen we op het creëren van een evenwicht tussen lichaam, adem en geest. Door simpele en vloeiende bewegingen masseren we de ruggengraat zodat de vitale adem (lung of qi) beter gaat stromen en grove en subtiele blokkades oplossen. Dit helpt ons in het hier en nu te komen en negatieve emoties te transformeren.
Deze zachte yoga is voor iedereen toegankelijk, ongeacht leeftijd of ervaring met yoga. De Lu Jong bewegingen zijn weer anders dan de Indiase yogahoudingen. Bij regelmatige beoefening bouw je grotere fysieke kracht en lenigheid op, verhoog je je weerstand en verscherpen je zintuigen. Daarnaast ontdek je de leegte en het potentieel van een rustige(re) geest. Lu Jong is heilzaam voor gezondheid en geluk en laat je van binnenuit stralen!

Lu Jong kent een lange geschiedenis en werd pas in de 21e eeuw door Tulku Lobsang Rinpoche (1976) naar het Westen gebracht. Hij stelde een serie van 23 oefeningen samen met kleine modificaties zodat de oefeningen voor het Westerse lichaam en de Westerse levensstijl toegankelijk zijn.

Restorative Yoga

Deze yogastijl vind je in TULA Bos en Lommer | Westerpark | Ede

Een ontspannende les waar we veel gebruik maken van bolsters, blokken en dekentjes om het lichaam te ondersteunen. Het gaat hierbij niet om het versterken of rekken van je lichaam, maar juist om volledige ontspanning. Door het gebruik van alle hulpmiddelen kan je lichaam zich maximaal overgeven aan de zwaartekracht. Als je moe, overwerkt, ziek of geblesseerd bent, kan restorative yoga je helpen het lichaam weer te herstellen. Iedere les is een combinatie van restorative yogahoudingen, pranayama (ademhaling) en meditatietechnieken, afsluitend met een lange shavasana. Deze ontspannende les is geschikt voor alle leeftijden en alle niveaus.

Vinyasa Basics

Deze yogastijl vind je in TULA Ede

Vinyasa yoga is een krachtige, dynamische vorm van yoga waarin je door verschillende houdingen heen beweegt verbonden met je ademhaling. De dynamiek wordt altijd gebalanceerd door ontspannende oefeningen zodat je vitaal, versterkt en kalm uit de les komt.
In een Vinyasa Basics les leer je de beginselen van Vinyasa yoga op een rustiger manier: hoe je je bewegingen verbindt met je ademhaling, de zonnegroeten met variaties en de juiste techniek om deze vorm van yoga te beoefenen.
Als je op zoek bent naar een krachtige en uitdagende vorm van yoga waarbij je je lichaam versterkt en soepeler maakt dan is Vinyasa yoga heel geschikt!

Vinyasa Slow Flow

Deze yogastijl vind je in TULA Bos en Lommer | Westerpark | Ede

Dit is een langzamere Vinyasa les, waarbij we minder staande houdingen beoefenen. Door langzaam door deze flow te bewegen zullen je lichaam en geest ontspannen. Probeer deze les als je beweging nodig hebt, maar het rustig aan wilt doen.
Deze les is geschikt voor beginners of voor iedereen die langzaam kracht wilt opbouwen.

Vinyasa Strong Flow

Deze yogastijl vind je in TULA Bos en Lommer | Westerpark | Ede

Dit is een uitdagendere Vinyasa les. Deze les is fysiek zwaarder dan een reguliere Vinyasa en raden we niet aan als je net begint met yoga. Er wordt gewerkt aan kracht, souplesse en uithoudingsvermogen, waarbij we de les opbouwen naar een uitdagende houding.

Vinyasa Flow

Deze yogastijl vind je in TULA Bos en Lommer | Westerpark | Ede

Laat je verrassen door een serie asanas (houdingen) in deze les. Gebruik daarbij je ademhaling om alle houdingen vloeiend met elkaar te verbinden.
Deze creatieve yogales, die elke keer weer anders is, geeft je energie en daagt je uit om je balans te vinden.

Yin Yoga

Deze yogastijl vind je in TULA Bos en Lommer | Westerpark | Ede

Bij de meeste vormen van yoga gebruik je je spieren om asanas (houdingen) te vormen. Dit zijn de yang stijlen, zoals Ashtanga of Vinyasa. Tijdens een Yin les stimuleren we de diepere weefsels (fascia) in ons lichaam door deze op rek te brengen. Dit stimuleert de energetische stromingen in ons lichaam. Alle houdingen worden voornamelijk op de grond uitgevoerd: zittend of liggend, waarbij we de houdingen langer vasthouden (3-5 minuten).
Als je op zoek bent naar een meditatieve vorm van yoga, is dit de juiste optie voor jou.

Yoga Nidra

Deze yogastijl vind je in TULA Bos en Lommer | Westerpark | Ede

Yoga Nidra, betekent letterlijk “slaap van de yogi’s”. Deze yogavorm gaat niet over strekken of rekken, maar over ‘liggen en luisteren’. Een fijne en toegankelijk les om complete fysieke, mentale en emotionele ontspanning te bereiken. Tijdens de beoefening van Yoga Nidra, lijkt het alsof je slaapt, maar je functioneert op een dieper niveau van bewustzijn. Het is een toestand tussen slapen en wakker zijn. Jouw lichaam ontspant, terwijl jouw denken zich terugtrekt. Laat even alles voor wat het is en geef je over aan deze geleide meditatie. Tijdens deze les lig jij lekker onder een dekentje op je matje en kun je daarna gelijk je bed in! Een goed begin van de nieuwe week.

Zwangerschapsyoga

Deze yogastijl vind je in TULA Bos en Lommer | Westerpark | Ede

Zwanger zijn is een spannende tijd waarin je zowel lichamelijk als geestelijk verandert. Yoga kan een zeer goede toevoeging zijn om de zwangerschap en bevalling prettiger te maken.

In deze lessen oefen je je rust te vinden, je te concentreren op je ademhaling en je bouwt ook kracht op en stabiliteit. Allemaal aspecten die tijdens de zwangerschap en bevalling van pas kunnen komen.

Lees meer over zwangerschapsyoga  »

55+ Yoga

Deze yogastijl vind je in TULA Westerpark

De 55+ yoga sessies zijn laagdrempelige lessen en voor iedereen toegankelijk die weinig of nooit eerder aan Yoga gedaan heeft. Ervaring met yoga is dus niet nodig. Je dient wel een redelijke gezondheid te hebben. In deze les beoefenen we zowel actieve als passieve yogahoudingen. Dit doen we staand, zittend of liggend. Naast het aanleren van de verschillende asana’s (lichaamshoudingen) besteden we ook aandacht aan meditatie en ontspanning.

Lees meer over de 55+ yoga  »

FAQ

Veel gestelde vragen

Welke yogavorm is geschikt voor ontspanning?
Wil je even een uurtje voor jezelf hebben en niks meer doen dan ontspannen, dan raden we aan om (Aerial) Restorative Yoga of Yoga Nidra te doen. Vind je het fijn om rustig je spieren en bindweefsel te rekken dan is Yin Yoga perfect.

Welke yogastijl moet ik kiezen om aan mijn flexibiliteit te werken?
Met vrijwel alle yogavormen verhoog je je flexibiliteit. Behalve bij Restorative Yoga en Yoga Nidra gebeurt dit niet.

Welke yogavorm is het meest geschikt als work-out?
Ashtanga en Vinyasa yoga zijn geweldig als je lekker wilt zweten terwijl je flexibiliteit en kracht opbouwt.

Hoe helpt yoga bij beter slapen?
Yoga Nidra wordt ook wel de slaap van de yogi’s genoemd. In korte tijd komen je lichaam en geest helemaal tot rust. Een uurtje Nidra staat gelijk aan vier uur slaap en zorgt ervoor dat je je ook beter kunt ontspannen als je in bed ligt.

Welke yogales is actief en dynamisch?
Actief en dynamisch zijn Vinyasa en Ashtanga waarbij Ashtanga en vaste serie houdingen heeft en Vinyasa vanuit de creativiteit van de docent ontstaat.

Welke yogavorm draagt bij aan concentratie en ademhaling?
Ashtanga yoga is zeer geschikt als actieve concentratie en meditatie les. De uitvoering van alle houdingen volgt je ademhaling waardoor je actief met je adem bezig bent. Verder komen in veel lessen ademhalingsoefeningen en meditatie voor. Let ook eens op speciale lessen met Meditatie en Pranayama (ademhalingsoefeningen) die soms op het rooster verschijnen.

Ik wil graag rustig aan doen, maar wel bewegen.
Kies dan voor Vinyasa slow flow of Lu Jong. Dit zijn beide yogavormen waarbij je voornamelijk zittende houdingen uitvoert afgewisseld met een paar staande of knielende houdingen. Het zijn allebei stijlen waarbij je meer tijd krijgt in iedere houding en rustig door de serie gaat.

Welke les moet ik kiezen als beginnende yogi?
Dit is afhankelijk van de reden waarom je yoga gaat beoefenen. Zoek je dynamische lessen dan kun je starten met Vinyasa Slow Flow of Lu Jong. Wil je werken aan kracht en flexibiliteit dan kun je starten met Vinyasa en Ashtanga. Zoek je ontspanning dan kun je zowel Yin yoga, Restorative yoga als Yoga Nidra doen. Daarnaast is er nog Hatha yoga waarbij je meer tijd en begeleiding krijgt om de uitvoering van een bepaalde houdingen helemaal juist te doen.

Do you want massive traffic?
Dignissim enim porta aliquam nisi pellentesque. Pulvinar rhoncus magnis turpis sit odio pid pulvinar mattis integer aliquam!
  • Goblinus globalus fantumo tubus dia montes
  • Scelerisque cursus dignissim lopatico vutario
  • Montes vutario lacus quis preambul den lacus
  • Leftomato denitro oculus softam lorum quis
  • Spiratio dodenus christmas gulleria tix digit
  • Dualo fitemus lacus quis preambul pat turtulis
* we never share your e-mail with third parties.
KEEP ME POSTED!
Please send me more information about the TULA Yoga Teacher Trainings!