TULA Franchise – onze aanpak

Als je eraan denkt om een franchiseformule van je organisatie te maken kan dit een enorm ingewikkeld traject lijken. Mijn ervaring is dat je behoorlijk ver komt met online research doen, maar dat de details moeilijk te vinden zijn. Daarnaast zijn er maar weinig franchise formules die beschrijven hoe hun start-up periode was. Om hier verandering in te brengen en je een beetje op weg te helpen deel ik onze route met je. Dit is hoe wij het creëren van TULA franchise hebben aangepakt. Het betekent dus niet dat dit de perfecte volgorde is voor alle formules, maar het geeft je een idee van de mogelijkheden.


Alles start met een idee

Een goede reden om een franchise te starten is altijd de basis. Onze reden is dat we zoveel mogelijk mensen in contact willen brengen met yoga. In onze blog ‘TULA franchise – onze route’ lees je ons hele verhaal. Het komt er op neer dat we na het openen van onze tweede studio vonden dat we niet zelf verder konden uitbreiden zonder de persoonlijke aandacht voor onze bezoekers te verliezen. Franchise was daarom voor ons de enige optie om uit te breiden.

Voorbereiding

Zomaar starten met mensen zoeken die ook een studio willen beginnen leek ons geen goed idee. Daarom zijn we boeken gaan lezen, hebben we veel online research gedaan en zijn we naar events van de Nationale Franchise Gids geweest. Op deze manier probeerden we zoveel mogelijk informatie over franchisen te verzamelen.
We vonden het vooral belangrijk om te weten waarom sommige franchises wel succesvol zijn en anderen niet. Voor ons staat namelijk voorop dat het succes van TULA wordt bepaald door de successen van de afzonderlijke locaties.
Wanneer je veel research doet kom je er achter wat er precies nodig is om een formule te starten. De belangrijkste dingen die wij vonden waren:
○ Een goed en duidelijk franchise handboek
○ Eerlijke en heldere overeenkomsten
○ Een gedetailleerde beschrijving van onze eigen kwaliteiten

 

“Het succes van TULA wordt bepaald door de successen van de afzonderlijke locaties”

 

Het Franchise Handboek

De basis van iedere franchise formule is het handboek. Dit is een soort heilige graal voor alle locaties. Hierin staat vermeld waarom je doet wat je doet, wat je wilt bereiken en hoe je dit gaat doen. Ook staat vermeld hoe een studio eruit moet komen te zien en hoe we omgaan met onze bezoekers. Als je gewend bent om al vijf jaar alles op gevoel te doen is het maken van een handboek een intensief proces. Je moet je eigen handelen onder de loep nemen en bij alles afvragen waarom we de dingen zoals we het doen.
Wanneer je de tijd neemt voor het schrijven van het handboek zorgt dit in een later stadium voor veel duidelijkheid, zodat franchisenemers weten wat er van ze verwacht wordt en waar ze voor tekenen. Onderschat dit proces dus niet.

Overeenkomsten

De franchise overeenkomsten zijn afspraken die je met elkaar maakt en waarop je elkaar kunt aanspreken. Je gaat er vanuit dat een franchisenemer precies doet zoals in het handboek staat vermeld, maar omdat een franchisenemer ook ondernemer is kunnen ze natuurlijk andere ideeën krijgen. Dit is een goede ontwikkeling en kan de formule beter maken. Om toch de formule te bewaken en een duidelijke TULA uitstraling te krijgen moet je dingen vastleggen en afspreken. Dat doe je met de franchise overeenkomst.
Nog voor je deze overeenkomst tekent ben je al een voorovereenkomst aangegaan. In deze overeenkomst staat vermeld dat je samen gaat werken en alle informatie van de formule deelt, maar dat hiermee een geheimhouding gemoeid is. De voorovereenkomst teken je dus in aanloop naar de daadwerkelijke franchise overeenkomst.
In de franchise overeenkomst staan ook alle financiële afspraken, de aansprakelijkheid en acties die gedaan moeten worden als het even niet zo goed gaat. Natuurlijk ga je er vanuit dat alles vlekkeloos gaat en iedere studio een succes wordt, maar stel je voor dat dit niet zo is, of dat de samenwerking toch minder soepel verloopt, dan kun je maar beter zorgen dat je heldere overeenkomsten hebt.
Deze overeenkomsten maak je niet zelf, maar ik raad om hier experts voor in te huren.

Adviseurs

Voor het opzetten van TULA Franchise hebben we gewerkt met De Franchise Adviseur. Zij hebben al jarenlang ervaring met verschillende formules en weten precies hoe alles werkt. Alles wat ze doen is maatwerk en dus het maken van de overeenkomsten ook. Het samenwerken met een adviseur geeft enorm veel rust en zekerheid. Het is natuurlijk niet gratis wat ze doen, maar het kan je behoeden voor veel gezeur en kosten in de toekomst.
Naast De Franchise Adviseur zijn er meer goede partijen met veel ervaring, dus kijk vooral rond en plan afspraken in met meerdere adviseurs om aan te voelen wie het beste bij jou past.

 

“Een adviseur kan je behoeden voor veel gezeur en kosten”

 

Het vinden van Franchisenemers

De manier waarop je franchisenemers gaat zoeken is per organisatie verschillend. Bedenk vooraf heel goed wat voor soort personen goede franchisenemers zouden zijn. Wat is hun ervaring, wat doen ze nu en wat is hun motivatie.
Voor TULA geldt dat we mensen zoeken die veel affiniteit hebben met yoga en het liefst al zelf lesgeven. Ze moeten de motivatie hebben om een team te leiden en een plek te creëren waar mensen bij elkaar komen. Ze moeten onze waarden delen en van mening zijn dat yoga een enorm positieve invloed op mensen heeft. Daarnaast moet de thuissituatie stabiel zijn en moet de franchisenemer zichzelf voor lange tijd aan de studio kunnen committeren.
Zodra je voor jezelf helder hebt wie de ideale franchisenemers is, dan weet je al snel hoe je ze kunt bereiken. Dit kan via advertenties in branche tijdschriften, of via gerichte Facebook advertentie. Misschien dat er in je eigen netwerk al mensen zitten die potentiele franchisenemers zijn.
Voor TULA hadden we in een vroeg stadium al een webpagina gemaakt (alleen te vinden via Google) met daarop wat een TULA franchise inhoudt, wat we bieden en wie we zoeken. Via deze pagina is de eerste franchisenemer in contact met ons gekomen.
Mocht je het moeilijk vinden om franchisenemers te vinden dan kun je ook de diensten van De Franchise Adviseur. Zij kunnen zelfs het screeningsproces op zich nemen.

Franchisenemer gevonden?

Wanneer je bovengenoemde stappen hebt doorlopen is het tijd om potentiele franchisenemers te ontmoeten. In ons geval heeft er veel tijd gezeten tussen de eerste afspraak en het uiteindelijk tekenen van de franchiseovereenkomst. Zeker bij de eerste franchisenemer zal je tegen allemaal dingen aanlopen die je niet van te voren had bedacht of geregeld. Deze dingen moeten worden opgelost om verder te kunnen. Daarnaast wil je iemand heel goed kennen en begrijpen voordat je een samenwerking aangaat. Je gaat een langdurige samenwerking aan, dus het is belangrijk dat het klikt en je vertrouwt in elkaars kunnen. Dit is een heel spannend proces, omdat het voelt alsof je je kindje gedeeltelijk weggeeft. Wij hadden geluk met Eva (TULA Ede), omdat zij precies dezelfde ideeën en waarden heeft als wij. De klik was er daarom direct, maar dat neemt niet weg dat het proces ruim een jaar heeft geduurd. Zekerheid voor alles!
Wanneer je een potentiele franchisenemer spreekt kijk dan goed naar de eigenschappen die je had opgeschreven in de vorige alinea. Bedenk goed dat een franchisenemer een zelfstandig ondernemer is en dus zelf de locatie moet gaan runnen. Natuurlijk met ondersteuning van jou. Hier zijn eigenschappen zoals zelfstandigheid, doorzettingsvermogen en assertiviteit heel belangrijk in.

Een locatie vinden voor je yogastudio

Je hebt een geschikte franchisenemer gevonden, dus dan is het tijd om een locatie te zoeken. Lees hierover ook onze blog over de ideale locatie.
Voor de ideale locatie moet je vooral kijken naar je doelgroep en concurrenten. Waar zijn deze twee factoren aanwezig en hoe gaan zij jou bereiken. Als je dit in kaart hebt gebracht kun je op zoek naar een geschikt pand en in onderhandeling met de eigenaar. In sommige gevallen gaat de franchisenemer het huurcontract aan, maar meestal doet de franchisegever dit. Mocht er iets gebeuren met de franchisenemer dan blijft in ieder geval de studio voortbestaan..
Hoe de studio er uit moet komen te zien weet je als franchisegever vaak het beste. Jij weet uit ervaring welke routing werkt en wat er precies nodig is voor een efficiënte bedrijfsvoering. De franchisegever is in deze adviseur en de franchisenemer doet de investeringen om de studio op te zetten.

Financiering

In onze blog over financiering lees je de verschillende opties om een financiering te regelen. TULA Westerpark (onze eerste studio) hebben we via het crowdfunding platform CrowdAboutNow gedaan, maar dit vonden we erg stressvol en voelden weinig ondersteuning van de organisatie. TULA Bos en Lommer hebben we daarom met een bevriende investeerder opgericht. Dit geeft minder spanning en zo kun je elkaar financieel helpen. TULA Ede is opgestart met een ander crowdfunding platform, Capital Circle, wat wel erg goed is bevallen. Zij zijn een stuk strenger in de aanname van nieuwe projecten, maar hierdoor word je gedwongen goed over je financiën na te denken. Hier komt een belangrijke taak voor de franchisegever aan de orde. De prognoses zullen veelal gemaakt worden op de bekende cijfers van de franchisegever, dus deze moet je nauwkeurig bepalen. Let er wel op dat iedere studio en locatie anders is en dat je daarom nooit kunt garanderen dat bepaalde omzetten gehaald worden.

Lees meer over financiën »

De Opening

Wanneer de financiering rond is en de verbouwing op gang is kun je de opening gaan plannen samen met de franchisenemer. Voor TULA studio’s is het belangrijk dat er al een lesrooster bekent is en de eerste workshops zijn ingepland. Hiervoor zijn meerdere docenten nodig die de franchisenemer aantrekt.
Iedereen die in TULA komt werken moet weten waar we voor staan en hoe we met onze bezoekers om gaan. Zowel docenten als hosts krijgen een briefing over de TULA methode.
Zodra het personeel en het rooster allemaal geregeld is kun je de opening plannen en promoten. Dit doen wij altijd samen met de franchisenemer, omdat wij inmiddels weten hoe je veel mensen online kunt bereiken. Offline is de taak van de franchisenemer en daar adviseren wij in.
In het hele proces vóór en na de opening hebben we wekelijks (vaak bijna dagelijks) contact met elkaar om te blijven sparren en op de hoogte te zijn. Voor de franchisenemer is dit een enorm spannende periode, en voor ons ook, dus veel contact is uiterst belangrijk.

Na de Opening

Nu is het aan de franchisenemer om te ‘rocken’. Ook na de opening hebben we veel contact met de franchisenemer, maar het is nu voornamelijk hun onderneming die ze moeten gaan runnen. Ze krijgen de vrijheid om zelf besluiten te nemen op basis van wat ze goed en slecht vinden gaan. Deze vrijheid vinden wij heel belangrijk, dus wij ondersteunen in plaats van bepalen.

——

Iedere franchisenemer is anders en iedere nieuwe vestiging zal anders worden opgestart. Zolang je de basis maar goed hebt en duidelijk en transparant bent is het franchisen geweldig. Je gaat samenwerkingen aan voor vele jaren, dus zorg dat je zeker weet dat het goed zit tussen alle partijen.

 

Heb je meer vragen of geweldige ideeën zet ze dan in de reacties onder dit bericht of stuur ons een mail.

~ Viki & Ruben

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Do you want massive traffic?
Dignissim enim porta aliquam nisi pellentesque. Pulvinar rhoncus magnis turpis sit odio pid pulvinar mattis integer aliquam!
  • Goblinus globalus fantumo tubus dia montes
  • Scelerisque cursus dignissim lopatico vutario
  • Montes vutario lacus quis preambul den lacus
  • Leftomato denitro oculus softam lorum quis
  • Spiratio dodenus christmas gulleria tix digit
  • Dualo fitemus lacus quis preambul pat turtulis
* we never share your e-mail with third parties.
KEEP ME POSTED!
Please send me more information about the TULA Yoga Teacher Trainings!