Marketing | yogastudio starten

Hoe creëer je bekendheid voordat je studio opent ?

Reclame maken voor je yogastudio is erg belangrijk.
Je wilt zoveel mogelijk mensen bereiken om ze kennis te laten maken met jouw passie; yoga.
Vaak beginnen studio eigenaren pas met marketing op het moment dat de studio open is, maar wij willen je graag laten zien hoe je al winst kunt behalen vóórdat je deuren open gaan.

 

 

Om te beginnen willen we een mythe uit de wereld helpen en dat is dat marketing vies en vervelend is.
Marketing zet je in om mensen te bereiken waarvan jij denkt dat ze baat hebben bij jouw diensten. Een yogastudio start je omdat je gelooft in de kracht van yoga en door marketing zorg je ervoor dat zoveel mogelijk mensen deze kracht mogen ervaren.

Bij Tula hebben we een speciaal marketinghandboek gemaakt om alle nieuwe ondernemers op weg te helpen in het reclame maken voor hun studio. Dit handboek is te uitgebreid om in een blog te stoppen, maar we delen graag het belangrijkste met je.

 

Hieronder gaan we zes acties delen die ons geholpen hebben om onze eerste Tula yogastudio te openen

 

JE ONLINE BESTAAN OPBOUWEN

Omdat je fysieke locatie nog niet open is moet je ervoor zorgen dat je online zichtbaar bent. Wat je hiervoor nodig hebt zijn vier belangrijke dingen: Website, Facebook, Instagram & Google.

 

1. Website

Je website vormt de basis van je online aanwezigheid. Hier vinden mensen je lesrooster, kunnen ze lessen reserveren, vinden ze je locatie en krijgen ze een beeld van je studio. Voordat je start hoeft je website niet enorm uitgebreid te zijn. Één pagina kan al genoeg zijn. Als het maar een goed idee geeft van wat je van plan bent. Het is daarnaast een geweldige kans om jezelf voor te stellen.

Voordat wij onze huidige website hadden zijn we begonnen met een Wix pagina. Wix is supersimpel om te gebruiken en makkelijk aan te passen naar je wensen. Omdat wij graag meer integraties op onze website wilden zijn we overgestapt naar een WordPress website. Hier hadden we gelukkig hulp bij, want het is akelig veel werk om dit allemaal zelf uit te zoeken. Als je niet zo handig bent met websites bouwen dan kun je misschien iemand vragen om het te doen in ruil voor yogalessen.

 

2. Facebook

Creëer een Facebook profiel (bedrijfspagina) zodat mensen je kunnen volgen.
Zeker in de opstartfase vinden veel mensen het leuk om je te kunnen volgen. Post dus regelmatig nieuwsfeitjes wanneer je aan het verbouwen bent, een nieuwe docent hebt of de sleutels hebt gekregen. Ook wanneer je een grote opening hebt gepland kun je hier een evenement voor aanmaken en alvast mensen uitnodigen. Vraag vrienden en familie om je bedrijfspagina te liken en je pagina te delen om alvast meer volgers te krijgen. Maak je Facebook pagina persoonlijk, want het gaat om de studio en om jou. Zodra je een Facebook pagina hebt kun je ook starten met advertenties.

 

3. Instagram

Instagram is geweldig omdat alles draait om plaatjes. Mensen zijn over het algemeen visueel ingesteld, dus als je instagram goed aanpakt kun je alvast een sfeer neerzetten voor je studio. Ook al heb je nog geen locatie, toch kun je alvast volgers krijgen die niet kunnen wachten op de opening van je studio. Hoe je Instagram kunt inzetten voor je studio kun je onder andere lezen op de website van Hubspot.

Ook Instagram kun je heel persoonlijk maken door foto’s van jezelf te plaatsen of jouw ondernemers route vast te leggen. Wissel dit af met leuke feitjes en quotes en je hebt genoeg informatie om te delen.

Bij zowel Instagram als Facebook draait het om connecties maken. Wees daarom actief in reageren op mensen die contact met je zoeken. Je kunt zelf ook mensen volgen en reacties op hun posts achterlaten. Op deze manier zorg je voor meer bekendheid en gaan meer mensen jouw pagina’s liken en hopelijk naar je studio komen.

 

4. Google voor bedrijven

Je zult versteld staan van hoeveel mensen graag willen weten waar je studio zich vestigt en hoe ze je kunnen bereiken. Zorg er daarom voor dat je een bedrijfsprofiel aanmaakt op Google met de juiste locatie en contactgegevens. Zodra je een google bedrijfsaccount hebt kun je ook starten met Google Ads wat voor extra verkeer naar je website kan zorgen.

Daarnaast zorgt een Google voor bedrijven profiel ervoor dat je zichtbaar wordt op Google Maps. Een onmisbare marketing tool.

 

FLYERS EN POSTERS

Dit zijn acties die je al kunt doen ver voordat je open gaat. Verspreid in de hele buurt flyers voor je nieuwe yogastudio. Hang posters op in supermarkten en vraag andere ondernemers of je flyers in hun winkel mag liggen. Op je flyers kun je eventueel je openingsdag benoemen of verwijzen naar je crowdfunding.

Vergeet nooit je locatie, website, Facebook en Instagram te noemen. Je wilt uiteindelijk dat iedereen je weet te vinden.

Voor onze eerste studio hebben we in zes maanden vier keer geflyerd met gemiddeld 5000 flyers per keer. Het is veel werk, maar zorgt voor veel bekendheid.

 

CROWDFUNDING

Je financiering als marketingtool!
Crowdfunding is een methode waarbij veel mensen in jouw studio kunnen investeren. Dit zijn vaak (zoals ze in Amerika zeggen) the three F’s : friends, fools & family.

Als je jouw project online en in de buurt promoot kan het daarentegen ook veel mensen uit de buurt aantrekken. Zodra deze mensen in je studio hebben geïnvesteerd zijn ze direct meer betrokken en zullen ze anderen over je studio vertellen. Nu de rente op sparen zo laag is wordt investeren voor veel mensen interessanter. Zolang je de mensen maar kunt overtuigen dat het een veilige investering is en je er alles aan zal doen om een succesvol bedrijf neer te zetten.

 

“Een yogastudio start je omdat je gelooft in de kracht van yoga en door marketing zorg je ervoor dat zoveel mogelijk mensen deze kracht mogen ervaren.”

 

PRE-OPENING VERKOOP

Wanneer mensen eenmaal van je weten en ernaar uitkijken lessen te volgen is het een kleine stap om alvast een rittenkaart aan te schaffen. Je kunt er daarom voor kiezen om alvast rittenkaarten te verkopen tegen een gereduceerd tarief en met een langere loopduur. Op deze manier ben je al zeker van bezoekers en heb je vast een beetje cashflow om onkosten te dekken. Om voorverkoop te stimuleren kun je ervoor kiezen om een pre-opening event te doen. Een eenmalig evenement met lessen, hapjes/drankjes en gezelligheid. Tijdens deze pre-opening kun je speciale aanbiedingen doen.

 

ONLINE PROMOTIE

Dit is een onderwerp waar veel startende ondernemers nog weinig kaas van hebben gegeten, maar goede promotie maken op Facebook en Instagram kan je studio een enorme boost geven. Zelfs voor een laag bedrag kun je precies de doelgroep bereiken die je wilt. Dit is een ideale manier om je pre-opening rittenkaarten bekendheid te geven of een workshop te promoten. Daarnaast zorgt het ervoor dat veel potentiële bezoekers je naam voorbij zien komen en nieuwsgierig raken.

Leer meer over Facebook en adverteren via deze whitepaper of volg Mark Bongers op Facebook. Hij komt regelmatig met interessante webinars en hij heeft ons getraind in Facebook marketing.

Naast advertenties op social media kun je ook Google inzetten. Adwords is een super manier om mensen naar je website te leiden. Wanneer iemand uit de omgeving van je studio googled op ‘yoga’ dan wil je natuurlijk dat ze jouw naam zien. Daar zijn Adwords voor ;-).

 

FOCUS

Als beginnende ondernemer zie je soms door het bomen het bos niet meer.
Er is zoveel te doen en er zijn zoveel opties, dat het soms lastig kiezen is waar je je tijd aan besteedt.

Zorg daarom voor focus en kies de activiteiten die het meest efficient zijn en het meeste resultaat opleveren.
Social media is geweldig, maar iedere dag posten kost enorm veel tijd en zorgt niet altijd voor goede content. Kies daarom voor 2-3 goede posts per week en plan dit eventueel al in voor de komende maanden, zodat het één keer tijd kost en daarna automatisch gaat. Wij gebruiken hier Later voor.

Verder kun je je het beste richten op de mensen in je buurt door de bovengenoemde flyers en posters, of door een stoepbord. Alles wat je maar kunt bedenken om de aandacht te krijgen van mensen uit de buurt.

Ook in je boodschap is het verstandig om focus te houden. Promoot niet continu andere dingen, maar richt je op één actie. Bijvoorbeeld de opening, de pre-sale korting, een open dag, of een introductie kaart. Maar niet op alles tegelijk. Je boodschap komt zo veel beter over, want de meeste mensen moeten een promotie meerdere keren zien voordat het bij ze binnendringt.

 

DE BELANGRIJKSTE MARKETING VOOR EEN YOGASTUDIO

Als zelfstandig ondernemer is marketing een noodzakelijke bezigheid dat je onder de knie moet krijgen. Dit neemt niet weg dat de belangrijkste marketing gebeurt in je studio.

De mensen die in je studio werken en hetgeen je aanbiedt moet op-en-top zijn, want dit is waar de yogi’s voor terug komen. Gelukkige yogi’s zijn de beste marketing die je kunt hebben. Zij vertellen hun ervaring aan anderen en nemen misschien vrienden en familie mee.

Daarom raden we aan om minstens zoveel energie te steken in het behouden van je huidige yogi’s als dat je besteedt aan marketingactiviteiten om nieuwe bezoekers aan te trekken. Doe dit bijvoorbeeld door nieuwsbrieven, speciale leden events etc.

Er wordt weleens gezegd dat het 7x duurder is om een nieuw klant aan te trekken ten opzichte van een huidige klant behouden. Zorg dus vooral dat je studio en de mensen erin helemaal geweldig zijn en dat een yogi die één keer is geweest nooit meer zonder wil. Koester iedere bezoeker!

 

 

—–

We hopen dat dit artikel je heeft geholpen op je weg om een eigen studio te starten. Heb je aanvullingen of meer vragen, laat ze dan achter in de comments, of contact ons via mail.

 

~ Viki & Ruben

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Do you want massive traffic?
Dignissim enim porta aliquam nisi pellentesque. Pulvinar rhoncus magnis turpis sit odio pid pulvinar mattis integer aliquam!
  • Goblinus globalus fantumo tubus dia montes
  • Scelerisque cursus dignissim lopatico vutario
  • Montes vutario lacus quis preambul den lacus
  • Leftomato denitro oculus softam lorum quis
  • Spiratio dodenus christmas gulleria tix digit
  • Dualo fitemus lacus quis preambul pat turtulis
* we never share your e-mail with third parties.
KEEP ME POSTED!
Please send me more information about the TULA Yoga Teacher Trainings!