De Basis | yogastudio starten

Dus, jij speelt met de gedachten een yogastudio te openen? Geweldig!

We kunnen je vertellen dat het een geweldige onderneming kan zijn en dat het enorm veel voldoening geeft jouw passie te kunnen delen met zoveel mensen. Maar hoe werkt het precies, een studio beginnen? Wat moet je weten, wat moet je regelen en met wie moet je praten? Dat zijn de vragen die we hier gaan beantwoorden. Dit artikel vormt de basis voor het starten van jouw yogastudio, maar lees ook vooral de andere artikelen voor meer diepgaande onderwerpen.

Start je eigen yogastudio - de basis

Belangrijk!

Een yogastudio is een bedrijf, behandel het ook op die manier!

Er zijn genoeg yogadocenten die alles geven tijdens hun lessen. Ze zien yoga als hun passie die ze belangeloos willen delen. Wat yoga hun gebracht heeft zou iedereen moeten ervaren. Dit is prachtig, maar wanneer er niet genoeg verdiend wordt en jij moet stoppen met lesgeven ontneem je al die mensen de mogelijkheid om jouw passie te ervaren. Er zijn inkomsten nodig om jezelf te onderhouden, de kachel te laten branden en de huur te betalen. Verander dus je ‘yoga mindset’ naar een ‘business mindset’, zonder de yoga waarden te vergeten.

Fantaseren

Zodra je de ‘business mindset’ te pakken hebt kun je weer gaan fantaseren. Alle grote dingen beginnen met een idee, maar dit idee heeft body nodig. Wat ons altijd heel erg heeft geholpen is om te fantaseren over hoe je studio eruit gaat zien. Beeld je in hoe de studio ruikt en hoe het voelt als je binnen staat. Wat vinden bezoekers ervan en wat zeggen ze over je tegen anderen. Waar sta je voor als studio en wat wil je bereiken. Zie alvast de bezoekers die binnen komen en lessen volgen, hoe is de sfeer?

Zo’n visualisatie techniek is enorm krachtig om je ideeën vorm te geven en keuzes te maken. Het kan helpen om al je gedachten uit te werken in een mindmap of collage. Wat voor jou werkt is prima. Wij hebben heel veel gebruik gemaakt van pinterest en uiteindelijk al onze ideeën uitgeschreven op onze slaapkamermuur. Je leest dit goed… met dikke markers op onze slaapkamermuur 🙂

De werkelijkheid

Voordat je jouw studio begint heb je een solide bedrijfsplan nodig die je dwingt na te denken over je kosten, doelgroep, prijsstelling en strategie. Alleen op die manier kun je langdurig jouw passie delen en mensen begeleiden op hun yogapad. Daarnaast zal je een bedrijfsplan nodig hebben wanneer je investeringen wilt aantrekken.

Lees meer over het maken van een bedrijfsplan »

Lees meer over financiën »

Jouw team

Wanneer je jouw studio gevisualiseerd hebt, kun je op zoek gaan naar docenten die in dit plaatje passen. Je hoeft niet meteen op zoek te gaan naar de meest ervaren docenten, maar zoek de docenten bij wie jij je prettig voelt en die je jouw bezoekers toevertrouwt. De persoonlijkheid en energie van een docent is in het begin veel belangrijker dan ervaring en uiterst belangrijk in de opbouw van het gevoel van je studio. De eerste paar docenten zetten de toon voor de daaropvolgende.

Lees meer over het aantrekken en behouden van docenten »

Maak fouten

Of verwacht in ieder geval fouten te maken. Niemand is perfect en je kunt niet alles weten wanneer je voor het eerst een studio start. Fouten maken is erg leerzaam (en soms prijzig), maar hoe je de situaties oplost is veel belangrijker en geeft eelt op je voeten.

We raden altijd aan zoveel mogelijk andere studio-eigenaren te spreken om te vragen naar tips & trics. Zolang hun studio niet naast die van jou zit zijn ze vast wel bereid te helpen Ze weten als geen ander wat je doormaakt.

Fouten die wij hebben gemaakt waar we veel van hebben geleerd zijn:
We hebben geen huuronderhandelingen gedaan voor onze eerste locatie
Te lang met een docent doorgaan terwijl je voelt dat het niet goed is
In zee gaan met een verkeerde aannemer die niet op komt dagen na een forse aanbetaling, au!
Het starten van een te kleine studio
Geen rekening houden met belastingen aan het eind van het jaar

 

Heb je vragen of twijfels over het starten of beheren van een yogastudio dan mag je ons altijd een mailtje sturen.

 

Maak een marketingstrategie

Leer hoe marketing werkt en bepaal wat past bij jou. Social media, nieuwsbrieven, advertenties en samenwerkingen. Het zijn allemaal manieren om bekendheid  voor je studio te creëren. Marketing gaat echter verder dan reclame maken en online activiteiten plannen. Het draait om iedere persoon die werkzaam is in je studio en alles wat er in de studio gebeurt. Uiteindelijk is het belangrijkste dat de bezoekers van jouw studio hun positieve ervaringen delen met anderen. Dat is de beste marketing die er is.

Lees meer over marketing »

Ontwikkel leiderschapskwaliteiten

Je bent de positie van yogadocent ontgroeid en bent geen manager die zegt wat anderen moeten doen. Je geeft de route aan en hebt een visie. Dit betekent dat je weet waar je voor staat en waar je naartoe wilt met je studio. Leiders motiveren en inspireren anderen om mee te werken aan hun visie. Dit betekent ook dat je afscheid moet nemen van mensen die niet meewerken.

De grootste valkuil die een studio eigenaar kan hebben is om te lang yogi te blijven. Je houdt van je werk, bent ontzettend lief en houdt niet van confrontaties. Grenzen stellen is niet je sterkste punt en je bent te goed van vertrouwen. Dit zijn geweldige eigenschappen, maar werken niet altijd in het ondernemerschap.

Soms moet je moeilijke keuzes maken en anderen daarmee confronteren. Uit ervaring kunnen we spreken dat je dit beter zo vroeg mogelijk kunt doen voordat de drempel te hoog wordt en er vervelende situaties ontstaan.

Je voelt snel genoeg of iets of iemand gelooft in je visie en daar aan bijdraagt of niet. Vertrouw op je gevoel! Het voortbestaan van je studio is belangrijker dan relaties onderhouden met mensen die je niet steunen.

Lees meer over leiderschap »

Zoek een emmer met lef

Een eigen onderneming starten vergt durf, discipline en doorzettingsvermogen. Het helemaal alleen doen is moeilijk en daarom is het enorm waardevol om mensen om je heen te verzamelen die dienen als adviseurs, ondersteuning of klankbord.

Wat wij de eerst drie jaar van TULA altijd in ons achterhoofd hebben gehouden is: ‘Wat is het ergste dat kan gebeuren?’. We zouden onze investering kunnen verliezen, een paar mensen (waaronder onszelf) teleurstellen en blijven zitten met een schuld. We bleven in ons hoofd houden dat we dan altijd weer in loondienst konden gaan om alles terug te verdienen. Dit leek ons niet onmogelijk en het was het risico meer dan waard. In alle gevallen zouden we een geweldige ervaring hebben gehad en nooit achteraf hebben gedacht: ‘Wat als…’

‘Wat is het ergste dat kan gebeuren?’

—–

Als je je goed voorbereidt, de juiste mensen om je heen verzamelt en duidelijk bent in wat je wilt bereiken is de kans van slagen bijzonder groot. Natuurlijk is het hard werken, maar zolang je iets doet waar je van geniet is hard werken prima.

 

Heb je meer vragen? Zet ze dan in de reacties onder dit bericht of stuur ons een mail.

~ Viki & Ruben

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Do you want massive traffic?
Dignissim enim porta aliquam nisi pellentesque. Pulvinar rhoncus magnis turpis sit odio pid pulvinar mattis integer aliquam!
  • Goblinus globalus fantumo tubus dia montes
  • Scelerisque cursus dignissim lopatico vutario
  • Montes vutario lacus quis preambul den lacus
  • Leftomato denitro oculus softam lorum quis
  • Spiratio dodenus christmas gulleria tix digit
  • Dualo fitemus lacus quis preambul pat turtulis
* we never share your e-mail with third parties.
KEEP ME POSTED!
Please send me more information about the TULA Yoga Teacher Trainings!