De gezondheidsvoordelen van meditatie & mindfulness

Vaak wordt gedacht dat meditatie een beoefening is die je alleen kan doen door stil te zitten. Dat is hoe we meditatie vaak aanbieden en het heeft z’n eigen voordelen. Maar meditatie kan ook in beweging zijn, zoals yoga of wandelen. Elk moment dat je mindfulness beoefent – met een niet-oordelende blik aanwezig zijn in het moment – heb je een meditatie-practice die al gezondheidsvoordelen geeft.

 

meditatie en mindfulness bij Tula Yogastudio's

 

Het is niet altijd makkelijk om onze gedachten te observeren. Ook al is meditatie bewezen effectief tegen stress, soms kan het observeren van onze gedachten (vaak de bron van stress) in eerste instantie als (te)veel voelen. Door verschillende technieken te gebruiken die ons meer in ons lichaam brengen, gaan we langzaam maar zeker het verschil ervaren tussen gedachten hebben en gedachten zijn. En dat geeft de ingang voor meditatie en stressregulatie.

‘Ik denk dus ik besta’, klopt dat wel?

Dat is het onderzoek dat meditatie is. Observeren van het komen en gaan van onze gedachtenstroom maakt dat we losser komen van de ‘push en pull’ daarvan en zo effectiever onze mentale capaciteit gaan gebruiken. Ook gaan we beter zien welke gedachten ons stress opleveren en observeren we de cirkel van actie-reactie. Als we dit gaan zien en ervaren hebben we meer keuze: om pauzes in te brengen, te kiezen voor een meer realistische mindset of meer ons gevoel erbij te nemen.

Dit geldt ook voor emoties. Voel je dat jouw emoties overnemen of dat je deze juist niet kunt voelen? We kunnen emoties gaan ervaren als lichamelijke sensaties, dat geeft niet alleen meer inzicht in hoe sterk we reageren op onze emoties maar het geeft ook ruimte om ze te gaan voelen en daardoor te reguleren. Om dat te kunnen doen creëren we eerst een basis: de open ruimte die nodig is om alles wat er is te laten zijn en heel precies in onze ervaring te zijn. En dat met compassie. Dit kan helpen bij gevoelens van somberheid, stress, in de behandeling van angsten en depressie en meer.

Niet-reactief aanwezig zijn bij onze ervaring is de sleutel.

We kunnen nog wel even doorgaan over de voordelen zijn van meditatie en mindfulness. Verschillende onderzoeken hebben het effect aangetoond bij lichamelijk en geestelijk herstel, verbeteren van ons immuunsysteem, verkrijgen van grotere focus en reduceren van stress op verschillende vlakken.

En het is niet nodig om een hele lange tijd te mediteren om de voordelen te ervaren – in dit onderzoek (link) kan je teruglezen hoe met een korte ademhalingsoefening (3 minuten) in de ochtend en een korte mindfulness oefening in de avond al betere slaap en nachtrust werd ervaren.

Wil je ook je meditatie practice starten?

Bij alle Tula studio’s zijn er regelmatig meditatielessen of -workshop. Dit zijn toegankelijk momenten om te leren hoe je in je dagelijks leven meditatie en mindfulness kunt toepassen. Lees daarnaast nog de praktische tips om te starten met mediteren in dit blog.

Door: Eva de Hoijer

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Do you want massive traffic?
Dignissim enim porta aliquam nisi pellentesque. Pulvinar rhoncus magnis turpis sit odio pid pulvinar mattis integer aliquam!
  • Goblinus globalus fantumo tubus dia montes
  • Scelerisque cursus dignissim lopatico vutario
  • Montes vutario lacus quis preambul den lacus
  • Leftomato denitro oculus softam lorum quis
  • Spiratio dodenus christmas gulleria tix digit
  • Dualo fitemus lacus quis preambul pat turtulis
* we never share your e-mail with third parties.
KEEP ME POSTED!
Please send me more information about the TULA Yoga Teacher Trainings!