Je hebt maanden toegewerkt naar de opening van je yogastudio en je denkt dat je de grootste drukte wel hebt gehad. Mis! Nu gaat het pas echt beginnen.…
In dit artikel willen we je laten zien hoe je je kunt ontwikkelen in je bedrijf en hoe je het voor jezelf zo aangenaam mogelijk kunt maken. Deze stappen hoef je niet binnen een paar maanden te zetten, maar neem er gerust een paar jaar de tijd voor. Zolang je maar doet waar je van geniet en mogelijkheden ziet voor je ontwikkeling.
TEAM
Als je zoals TULA een yogastudio start betekent het dat je zowel ’s ochtends als ’s avonds lessen aanbiedt, zeven dagen per week. Je hebt hier een docententeam voor verzameld, maar het betekent ook dat er iemand in je studio aanwezig moet zijn voor de ontvangst. Grote kans dat jij dat bent in het begin.
We raden aan om zo snel mogelijk met karma yogi’s, gastvrouwen, of hosts te beginnen. Dit scheelt jou enorm veel tijd en energie. Want naast het lesgeven (als je dat doet), het leidinggeven en organiseren kost het ‘aanwezig’ zijn de meeste tijd. En tijd wordt je kostbaarste bezit.
CONTINUÏTEIT
Continuïteit in je team is één van de eerste dingen waar je je op kunt focussen. Zoek mensen om je heen die je kunnen helpen en zorg ervoor dat je docenten gelukkig zijn zodat ze blijven. Niks is vervelender dan elke keer weer nieuwe mensen te moeten zoeken en trainen. De relatie met je hosts en docenten is in eerste instantie het belangrijkste wat er is. Als zij gelukkig zijn, zijn je bezoekers dat ook.
KLANTERVARING
Naast dat je natuurlijk marketing doet is een goede sfeer in de studio belangrijk. Het zorgt ervoor dat bezoekers zich prettig voelen en graag terug komen. Dit wordt je tweede aandachtspunt; het creëren van een geweldige klantervaring. Het is namelijk goedkoper, makkelijker en efficiënter om klanten te houden dan om nieuwe aan te trekken.
Een geweldige klantervaring kun je tot in de puntjes verzorgen zodra je weet hoe jouw bezoekers je studio ervaren. Twee manieren om hier achter te komen zijn:
○ Bezoek je eigen studio een keer als bezoeker. Doe een lesje mee en loop precies dezelfde route als de bezoekers, van binnenkomst tot afscheid. Wat zien ze en wat ervaren ze. Dit betekent ook de ervaring in de kleedkamers, toiletten en het verwelkomen. Waar zie je zelf de verbeterpunten?
○ De tweede manier is door je bezoekers zelf te vragen. Hoe zien zij jouw studio, wat vinden ze fijn en wat zouden ze anders doen. Drie simpele vragen met vaak interessante antwoorden.
Met deze informatie kun je jouw studio verbeteren en doorbouwen aan de kwaliteit. Houd daarnaast de recensies en bezoekersaantallen van je docenten in de gaten, zodat je ook hier kunt monitoren of de kwaliteit is zoals je zelf voor ogen hebt.
Naast het verbeteren van de klantervaring kun je er ook voor kiezen meer activiteiten voor jouw bezoekers te organiseren. Dingen zoals een filmavonden, picknick, potluck of schildermiddag zijn erg leuk om te doen en mensen aan je te binden.
WORKSHOPS & TRAININGEN
Zodra je je organisatie op orde hebt en flexibel bent in waar en wanneer je werkt kun je ruimte maken om grotere dingen aan te pakken. Bedenk interessante workshops en trainingen, eventueel met behulp van docenten of bezoekers. Wij organiseren vrijwel alleen maar workshops met onze eigen docenten, zodat ze ook in de lessen reclame kunnen maken. Workshops met onbekende docenten zijn vaak moeilijker vol te krijgen. Vraag je docenten welke workshops zij graag willen geven en laat hen het zelf ontwikkelen. Zo worden zij enthousiaster en zullen zij meer mensen benaderen om mee te doen.
Wat we trouwens altijd al voor de opening inplannen zijn ‘beginnen met yoga workshop’. Deze kun je maandelijks, of om de week herhalen. Grote kans dat je veel nieuwe yogi’s trekt die graag een introductie workshop volgen.
VRIJE TIJD
De eerste maanden dat je studio open is kunnen aanvoelen als ‘hell week’. Alles is nieuw en de drukte kan je overweldigen. Soms denk je waarom je dit avontuur in vredesnaam bent begonnen. Dat is heel normaal! Dit gevoel wordt minder naarmate je meer gewend bent in je bedrijf en alles soepeler loopt.
We adviseren startende ondernemers altijd om zo snel mogelijk een team om zich heen te verzamelen, zodat je dingen kunt delegeren en loslaten. Hiermee krijg jij de mogelijkheid om vrije tijd voor jezelf in te plannen. Dit is enorm belangrijk, omdat het je de ruimte geeft om tot rust te komen en helder over dingen na te denken.
Soms is het even nodig om niet aan je studio te denken, zodat je daarna weer met een frisse blik naar de situatie kunt kijken. Het kan al genoeg zijn om iedere dag een uurtje te gaan lopen, een koffietje met iemand te drinken, of in het weekend een halve dag vrij te nemen.
GA ONDERNEMEN
Je organisatie staat, je kunt wat meer tijd voor jezelf nemen, je docenten en hosts zijn blij en je bezoekers blijven terugkomen. Een ideale situatie!
Nu kun je jezelf gaan ontwikkelen. Ga iets doen waar je zelf inspiratie van krijgt of waarvan je denkt dat je jezelf mee kunt verbeteren. Wij doen dat bijvoorbeeld door veel podcasts te luisteren, boeken te lezen en trainingen te volgen op het gebied van ondernemen en marketing. Dit vinden we leuk en daarnaast is het ook leerzaam.
Op deze manier ontwikkel je jezelf en kun je je studio verbeteren. Omdat je organisatie stevig staat kun je gaan werken aan je bedrijf in plaats van in je bedrijf. Vandaar dat we altijd aanraden om niet elke ochtend en avond zelf te hosten, of heel veel lessen zelf te geven, dit beperkt uiteindelijk jouw groeimogelijkheden.
Spreek ook regelmatig af met andere ondernemers, zodat je van elkaar kunt leren. Dit is één van de voordelen van franchisen. Je komt in een groep van mede-ondernemers terecht waar je van kunt leren. We organiseren hiervoor regelmatig brainstorms en masterminds om ideeën en ervaringen uit te wisselen.
JE PRIVÉLEVEN
Vergeet niet dat er ook een leven is naast je studio. De eerste paar maanden na de opening zal je het grootste gedeelte van je tijd met de studio bezig zijn, maar daarna wordt het tijd om weer aan de mensen om je heen te denken. Een gezonde balans in je werk en privéleven maakt het voor jezelf leuker, maar vooral ook voor de mensen om je heen.
INSPIRATIE
Als ondernemer wil je je blijven ontwikkelen en nieuwe dingen ontdekken. Hieronder vind je een paar van onze tips waar wij heel veel van hebben geleerd. Mocht je andere inspirerende tips hebben laat ze dan achter in de reacties onder dit artikel.
Inspirerende podcasts:
How I built this – leer hoe mega bedrijven ooit zijn begonnen met één, of een paar personen en een idee.
The mike dillard show – veel informatie op alle gebieden van ondernemen
BNR Radio: werkverkenners, groeihelden, in bedrijf, de klant – korte afleveringen met interessante onderwerpen
Geweldige ondernemersboeken
The One Thing – verreweg het beste boek dat we de afgelopen tijd hebben gelezen. Ook hier is een goede podcast van.
How to make friends and influence people – de titel lijkt vreemd, maar het gaat er voornamelijk om hoe je met mensen omgaat.
Rich dad, poor dad – dit boek geeft een hele andere kijk op het omgaan met geld en inkomsten.
The 7 habits of highly effective people – door veel mensen bestempeld als het beste boek op persoonlijke ontwikkeling en ondernemerschap
Think and grow rich – geschreven in 1937 en de basis voor veel management en persoonlijke ontwikkeling boeken. Fascinerend en de moeite waard om ieder jaar te herlezen. Echt!
——
Heb je interesse om ook TULA franchisenemer te worden? Bekijk dan onze franchisepagina. Hier kun je onder andere onze TULA Franchise Brochure aanvragen en direct met ons in contact komen. Natuurlijk zijn reacties onder deze post ook meer dan welkom.
~ Viki & Ruben
Add Comment