Mindfulness Training

Mindfulness Training bij Tula

Femma (2019)
✩✩✩✩✩
“Anne heeft mij geleer de rust en ruimte te creëren die ik nodig heb in het dagelijks leven; ik heb geleerd te genieten van het moment en dat met volle aandacht te doen.”

Stel je vraag

Twijfel je of mindfulness voor jou (op dit moment) een goed idee is?
Neem gerust contact met ons op om dit samen te onderzoeken.

Stuur ons een e-mail

Anne Linnebank

Introduction

Introductie

Deze officiële mindfulness training (MBSR) duurt in totaal 9 weken en leert je omgaan met stress. Je gaat meer genieten, minder piekeren en je kunt er een burn-out mee voorkomen.

De training heeft een vaste opbouw die bestaat uit 8 bijeenkomsten van ruim 2 uur, een oefendag en oefeningen voor thuis. Hieronder vind je het volledige programma van de training.

Het zelf ervaren staat bij deze training centraal en daar nemen we uitgebreid de tijd voor. Tijdens de bijeenkomsten doen we mindfulness oefeningen zoals de bodyscan-meditatie, liggende en staande bewegingen (yoga), en loop- en zitmeditaties.

Naderhand bespreken we samen die oefeningen. Ik geef je de theoretische achtergrond en we kijken samen naar concrete tips om mindfulness in je dagelijkse leven te integreren. Thema’s zoals stress, emotionele last, piekeren en hoe jij daar anders mee om kunt gaan komen ruimschoots aan bod.

In de training leer je jouw gedachtepatronen, je automatische reacties en je emoties te herkennen. Daarmee creëer je ruimte tussen wat er gebeurt en jouw reactie daarop, waardoor je een bewuste keuze kunt maken. Zo krijg je meer regie over jouw reacties, regie over jouw leven.

Tijdens de oefendag doen we alle mindfulness oefeningen achter elkaar en ervaren we hoe het is om langere tijd stil te zijn. Dat is best spannend maar eigenlijk is iedereen naderhand enthousiast!

In de 8-weekse training en met het oefenen thuis, train je je aandacht. Je kunt aandacht zien als een spier. Hoe meer je die traint, hoe sterker hij wordt.

Met de bijeenkomsten, de oefendag en het oefenen thuis leg je een stevige basis om mindfulness te integreren in jouw dagelijks leven. Daarmee heb je alle tools in handen om met mindfulness de kwaliteit van je leven te vergroten door bewuster in het leven te staan.

Voor wie?

Ik heb nog nooit iemand ontmoet die niet gebaat zou zijn bij meer mindfulness in zijn leven,” zegt Jon Kabat-Zinn, de ontwikkelaar van de 8-weekse mindfulness training.

Een mindfulness training is geschikt voor iedereen die wil leren omgaan met stress of een burn-out wil voorkomen. Voor iedereen die wil investeren in de kwaliteit van hun leven. Of je nou nog in de schoolbanken zit, er net uit bent of al jaren aan het werk bent, iedereen is welkom.

Twijfel je of mindfulness voor jou (op dit moment) een goed idee is? Neem dan gerust contact met ons op om dit samen te onderzoeken: hello@tulayogastudios.nl

€30 early bird korting tot 1/12

Programma


Deze officiële Mindfulness Training (MBSR) bestaat uit 9 bijeenkomsten van 2 uur, waarvan één stiltemiddag van 6 uur. 

Bijeenkomst 1: Leven op de Automatische Piloot
We hebben een praktische tool ter beschikking: de automatische piloot. De automatische piloot is enerzijds superhandig, anderzijds ben je er niet écht bij en mis je een hoop van wat er om je heen gebeurt. Door je bewust te worden van jouw directe ervaringen, stap je uit de automatische piloot en keer je terug in het hier en nu. 

Inhoud les

  • Kennismaken & praktische informatie
  • Oefenen & bespreken: eetmeditatie
  • Meditatie & bespreken: Bodyscan meditatie
  • Huiswerk komende week & toelichting werkmap

Bijeenkomst 2: Omgaan met Obstakels

We hebben de neiging om het prettige vast te houden en het onprettige weg te duwen. In plaats van het onprettige te bevechten, heb je nog een optie: het onderzoeken.

We leren de scheiding maken tussen een gebeurtenis en wat onze reactie daarop is. Als we bezig zijn met onze reacties op gebeurtenissen, kunnen we niet meer volledig aanwezig zijn bij het hier en nu, zitten we vast in reactiviteit.

Inhoud les

  • Meditatie & bespreken: Bodyscan meditatie
  • Bespreken huiswerk vorige week
  • Oefenen & Uitleg: Registreren van prettige/onprettige gebeurtenissen
  • Huiswerk komende week
  • Meditatie: Korte zitmeditatie

Bijeenkomst 3: Grenzen leren Kennen

Opmerkzaamheid kan je helpen om je eigen grenzen te leren kennen en te respecteren. Jouw lichaam is hierbij een bron van informatie. Grenzen zijn niet altijd star, er zijn ‘harde’ en ‘zachte’ grenzen. Het simpelweg aanwezig zijn voor ervaringen kan een krachtig antwoord zijn op moeilijke momenten.

Inhoud les

  • Meditatie & bespreken: Ademmeditatie
  • Bespreken huiswerk vorige week
  • Meditatie & Uitleg: 3 minuten ademruimte
  • Huiswerk komende week
  • Meditatie: Bewegen met aandacht – liggend (yoga)

Bijeenkomst 4: Het Landschap van Stress

Tijdens deze les onderzoeken we de effecten van stress op lichaam, geest, gedrag en emoties. We hebben vaker stress dan we denken en dit heeft een grotere impact dan we denken.

Inhoud les

  • Meditatie & bespreken: Bewegen met aandacht – staand (yoga)
  • Bespreken huiswerk vorige week
  • Oefenen & Uitleg: Stress, wat doet dat met je?
  • Huiswerk komende week
  • Meditatie: Zitmeditatie

Bijeenkomst 5: Uitdagingen bewust beantwoorden

Je kunt op verschillende manieren omgaan met stress. Op de automatische piloot, of door je bewust te worden van jouw stressreactie. Als je die kunt accepteren, ontstaat er ook ruimte voor een bewuste respons.

Inhoud les

  • Meditatie & bespreken: Zitmeditatie
  • Bespreken huiswerk vorige week
  • Huiswerk komende week
  • Uitleg: Stress, hoe ga je ermee om?
  • Meditatie: Loopmeditatie

Bijeenkomst 6: Gedachten zijn geen Feiten

Gedachten kunnen een grote invloed hebben op onze stemming en op onze waarneming. Gedachten komen en gaan vrij automatisch. Door je bewust te worden van jouw gedachten, kun je er ook wat meer afstand van nemen. Realiseer je je dat het maar gedachten zijn, en dat ze niet waar hoeven te zijn.

Inhoud les

  • Meditatie & bespreken: Zitmeditatie met aandacht voor gedachten
  • Bespreken huiswerk vorige week
  • Oefenen & Uitleg: Automatische negatieve gedachten
  • Huiswerk komende week
  • Meditatie: Bergmeditatie

Bijeenkomst 7: Oefendag

De oefendag, ook wel stiltedag duurt 6 uur. Tijdens de oefendag doen we alle mindfulness oefeningen die we tijdens de training hebben gedaan achter elkaar en ervaren we hoe het is om langere tijd stil te zijn.

Inhoud les

  • Praktische informatie
  • Bodyscan meditatie
  • Korte ademmeditatie
  • Bewegen met aandacht – liggend (yoga)
  • Lunchpauze
  • Bewegen met aandacht – staand (yoga)
  • Loopmeditatie
  • Zitmeditatie
  • Afsluiten

Bijeenkomst 8: Hoe kan ik het beste voor mezelf zorgen?

Door je bewuster te worden van jouw reactie op activiteiten, kun je steeds beter voor jezelf zorgen. Je gaat kijken naar wat je energie geeft en wat energie kost en je gaat je eigen mindfulness programma voor de komende weken opstellen. Een programma wat enerzijds haalbaar is, maar ook nog uitdaging biedt.

Inhoud les

  • Meditatie & bespreken: Zitmeditatie
  • Bespreken huiswerk vorige week en Oefendag
  • Uitleg & oefenen: energiegevers en -nemers
  • Ontwikkelen en doorspreken eigen mindfulness programma
  • Meditatie: Loopmeditatie

Bijeenkomst 9: Gebruiken wat je hebt geleerd

Regelmatige mindfulness-beoefening ondersteunt jouw balans en veerkracht. We kijken nog een keertje samen naar jouw eigen programma als dat nodig is en je krijgt nog de nodige tips en trucs om mindfulness onderdeel van jouw dagelijks leven te maken.

Inhoud les

  • Meditatie & bespreken: Bodyscan Meditatie
  • Bespreken zelf ontwikkelde mindfulness programma
  • Schrijven: een brief aan jezelf
  • Uitleg: Tips om mindfulness in je leven te houden
  • Evaluatie

Details


De training bestaat uit 8 bijeenkomsten van ruim 2 uur, een oefendag en oefeningen thuis.

Programma

Zondagavonden 19:30 – 21:30

Oefendag van 15.00 – 21.00

Data bijeenkomsten

#1: Zondag 16 januari
#2: Zondag 23 januari
#3: Zondag 30 januari
#4: Zondag 6 februari
#5: Zondag 13 februari
#6: Zondag 20 februari
#7: Zondag 27 februari > OEFENDAG
#8: Zondag 6 maart
#9: Zondag 13 maart

Oefendag

Zondag 27 februari is de oefendag en alleen op deze dag starten we om 15.00uur.

Vergoeding via zorgverzekering

Het is mogelijk deze training vergoed te krijgen via de ziektezorg verzekering. Veel verzekeraars vergoeden mindfulness vanuit het aanvullende pakket (bijvoorbeeld bij burn-out klachten). Op www.zorgwijzer.nl zie je in één oogopslag welke zorgverzekeraar wat vergoedt en welke voorwaarden er zijn.

Vergoeding via de werkgever

Bijna alle werkgevers hebben een budget preventie, een ziekteverzuimbudget en/of een budget persoonlijke ontwikkeling. Ook kan er binnen grotere organisaties een beroep worden gedaan op bedrijfsmaatschappelijk werk. Check bij jouw werkgever wat de mogelijkheden zijn.

Vergoeding via UWV

Het is de moeite waard voor mensen met een uitkering om te onderzoeken of het UWV een deel van de kosten voor een training op zich wil nemen. Hierbij is van belang om goed te motiveren hoe een mindfulness training kan bijdragen aan het (sneller) vinden van een baan en aan het goed blijven functioneren in een baan.

 

 

Investering

Early bird: €370,-  (betaald voor 1 december 2021)
Regulier: €400,-

logo-vmbn

Workshop Stress Management

Weet je nog niet zeker of de Mindfulness training echt iets voor jou is?  Doe dan eerst mee aan deze workshop Stress management en ontmoet Anne, de docent.
Stress… iedereen krijgt ermee te maken, of je dat nou wilt of niet. Wat is stress eigenlijk? En is stress altijd slecht? Tijdens deze workshop kijken we uitgebreid naar de effecten van stress op je lichaam, geest en gedrag. Vervolgens kijken we ook hoe je daar anders en beter mee om kunt gaan.
– INHOUD –
1. Intro, voorstellen, do’s & don’ts
2. Korte bodyscan meditatie
3. Oefening waarbij we kijken naar de effecten van stress op lichaam, geest en gedrag
4. Vervolgens kijken we hoe je daar beter mee om kunt gaan
5. Korte ademmeditatie
6. Vragen en afsluiten
– WAT GA JE LEREN? –
Je gaat leren welk effect stress heeft op hun lichaam, geest en gedrag. Doordat ze de signalen (her)kennen, kunnen ze eerder ingrijpen en er beter mee omgaan.
Als je stress ervaart, heb je vaak de neiging er nog een schepje bovenop te gooien, terwijl het omgekeerde juist behulpzaam is: stoppen, bewust ervaren en dan pas handelen.
– VOOR WIE –
Deze workshop is geschikt voor iedereen die last heeft van de stress in zijn leven en daar wat aan wil doen.
– OVER Anne Linnebank –
Na een jarenlange carrière in marketing en communicatie kreeg ik een burn-out. Ik wist niet wat me overkwam! Ik was in paniek, snapte totaal niet hoe het zover heeft kunnen komen en het enige wat ik wilde was beter worden. Uit alles wat ik geprobeerd heb, hielpen mindfulness en yoga mij er weer bovenop. Na verschillende opleidingen op het gebied van yoga (yin, hatha/ashtanga vinyasa) en mindfulness (categorie 1 gecertificeerde trainer), heb ik mijn carrière hierin voortgezet.
Ik zet mijn jarenlange ervaring en kennis op het gebied stress management en burn-out preventie om je te behoeden en anders te genezen van een burn-out.
Leren omgaan met stress begint bij het herkennen van stress en dat gebeurt vaak veel te laat. Daarom heb ik deze workshop ontwikkeld. Als je in een vroeg stadium de stress al herkend, kun je veel makkelijker bijsturen en kun je overspannenheid of burn-out voorkomen.
Datum: zondag 21 november
Tijd: 19.30 – 21.30 uur
Locatie: Tula Westerpark
Investering: €30,- (gratis voor Tula abonnees >gebruik coupon code ‘100%abonnee’)
Aanmelden voor de Stress Management Cursus > link

Hoe weet ik dat de training voor mij geschikt is?

Dat is moeilijk te zeggen. Het is een praktische training; je ervaart pas echt wat als je ermee aan de slag gaat. Wat je zou kunnen nagaan is of je affiniteit hebt met de benadering van mindfulness.

Mindfulness is niet zo zeer gericht is op het veranderen van situaties, je omgeving of jezelf, het gaat met name over het opmerken wat situaties -vooral lastige situaties- met je doen: wat je voelt in je lichaam, welke gedachten en emoties er zijn.

Mindfulness betekent: volledig bewust zijn van de huidige ervaring. Je kunt het woord ‘mindfulness’ vertalen met ‘opmerkzaamheid’ of ‘aandachtigheid’.

Onderzoek laat zien dat mindfulness zorgt voor een hogere kwaliteit van leven en dat het positieve veranderingen teweegbrengt in cognitief en neurobiologisch functioneren. Ook transformeert mindfulness de manier waarop iemand naar zichzelf en naar de wereld kijkt en daar vervolgens op reageert. Deze brede werkzaamheid zorgt ervoor dat mindfulness van grote waarde is voor heel veel mensen.

Wat voor oefeningen worden in de aandachttraining gedaan?

De training bestaat uit acht sessies van ruim 2 uur, een oefendag en oefeningen thuis. Iedere sessie heeft zijn eigen thema.

De training beslaat acht weken: een periode die goed te overzien is. Daarnaast is het bewezen dat een dergelijke oefenperiode lang genoeg is voor blijvende effecten. In de oefeningen wordt gewerkt met aandacht voor de ademhaling, het lichaam, de zintuigen en het denken.

De mindfulness training is met name een praktische training. Je leert door te doen. Onderdelen zijn: een bodyscan-meditatie, liggende en staande bewegingen (yoga), en loop- en zitmeditaties. Na afloop is er ruimte voor het bespreken van de ervaringen. Door nauwkeurig naar je ervaringen te kijken wordt jouw opmerkzaamheid scherper en kunnen er inzichten ontstaan.

Daarnaast worden theoretische aspecten behandeld zoals stress, piekeren en omgaan met lastige situaties en hoe je daar beter mee om kunt gaan.

Ik wil de training doen, maar ik weet nu al dat ik niet alle data kan komen. Is het toch zinvol om mee te doen?

De 8-weekse training kent een specifieke interne opbouw. Het is daarom van belang om iedere sessie te kunnen deelnemen. Eén keer afwezigheid is over het algemeen – in overleg – te overbruggen, meerdere keren afwezigheid doet toch echt afbreuk aan de effectiviteit van het programma.

Is het noodzakelijk om elke dag oefeningen te doen?

Gedurende de training oefen je de vaardigheid om je vaker bewust te zijn van waar je bent met je aandacht.  Bij het leren van iedere vaardigheid is oefenen essentieel, dus ook bij deze training. Je leert door het te doen en te herhalen.

Gedurende de 8 weken is het belangrijk om dagelijks thuis te oefenen. Reserveer hiervoor zo’n drie kwartier per dag. Natuurlijk zullen er tijdens de acht weken wel eens dagen zijn dat het er niet van komt, dan is dat de oefening. Het is aan te raden om je vooraf voor te nemen om gewoon dagelijks te oefenen. Voor iedere training geldt: je haalt eruit wat je erin stopt! Loop daarom je agenda na en maak een reële inschatting. Als je inschatting positief is, maak dan een afspraak met jezelf, een commitment. Je doet de training voor jezelf, als je tijd reserveert tijdens de 8 weken training, is het daarna makkelijker dit als me-time te reserveren.

Moet ik speciale kleding aandoen tijdens de bijeenkomsten?

Kom gewoon in makkelijk zittende kleding. Aangezien we zonder schoenen mediteren is het misschien fijn om warme sokken mee te nemen, en misschien nog een warm vestje.

Ik wil de training doen maar ben ook in therapie. Gaat dit samen?

In principe wel. Over het algemeen is het niet aan te bevelen om de training te starten in een hectische periode van je leven. Daarom is het wel goed dat de therapie in een wat rustiger vaarwater is gekomen. Overleg met je behandelaar of deze training jouw herstel in de weg staat.

Ik gebruik medicijnen. Staat dit deelname in de weg?

Over het algemeen geldt: als je op dit moment kunt functioneren in het dagelijks leven, dan kun je ook deelnemen aan de training. Het gaat dan om praktische vragen als: kun je je redelijk concentreren met luisteren en lezen? Heb je voldoende energie om naar de sessies te komen en thuis te oefenen?

Mocht je enige twijfel hebben of je medicatie of geestelijk functioneren van dit moment in de weg staat bij langere (meditatie-)oefeningen, bespreek dit dan met de behandelaar die deze medicijnen heeft voorgeschreven.

Ik heb een lichamelijke beperking. Staat dit deelname in de weg?

In principe niet. Alleen zit Annes Ademruimte wel op de tweede verdieping (zonder lift). De aandachttraining is erop gericht om beter te leren omgaan met je huidige leven, inclusief eventuele beperkingen. Bespreek dit met mij of met je behandelaar. Voor iedere beperking zijn aangepaste manieren om de training, met de oefeningen, te doen. Mediteren kan tenslotte ook op een stoel.

Wat komt er van mijn persoonlijke leven aan de orde tijdens de training?

Dat bepaal jij. Het is een training, geen therapie: de gesprekken gaan over de oefenervaring, niet over jouw levensgeschiedenis.

Kan ik na 8 weken wat ik geleerd heb toepassen?

Na afloop van de 8-weekse training is de keuze aan jou hoe je verder wilt met hetgeen je hebt geleerd. Tijdens de training heb je inzicht verworven over je eigen functioneren, ervaring met wat mindfulness je kan brengen, zorgen voor jezelf en hoe je mindfulness kunt toepassen in je dagelijks leven. Het laatste deel van de cursus is gericht op het integreren van aandachtsoefeningen in jouw dagelijks leven. Bewuster en met aandacht leven. Veel deelnemers integreren meditatie en aandachtsoefeningen in hun dagelijks leven. Ook is er de mogelijkheid om aan verdiepingscursussen en terugkomdagen deel te nemen.

 

€30 early bird korting tot 1/12

Wat anderen zeggen over de Mindfulness Training

Femma (2019)
✩✩✩✩✩
“Anne heeft mij geleer de rust en ruimte te creëren die ik nodig heb in het dagelijks leven; ik heb geleerd te genieten van het moment en dat met volle aandacht te doen.”

Jip (2018)
✩✩✩✩✩
“Deze training zou eigenlijk iedereen moeten doenHet heeft me verbaasd hoe kleine aanpassingen en oefeningetjes zoveel rust kunnen brengen in mijn dagelijks leven. Ik kan nu veel beter naar mijn lichaam luisteren en weet wat ik moet doen als ik stress ervaar. Anne is een hele fijne docent en ik kan de training iedereen aanraden. “

Faculty

Anne Linnebank | Mindfulness Trainer


Anne Linnebank

Na een jarenlange carrière in marketing en communicatie kreeg ik een burn-out. Ik wist niet wat me overkwam! Het was alsof de bodem onder mijn voeten werd weggeslagen en ik voelde me totaal onbegrepen. Sterker nog, ik begreep mezelf niet eens meer! Ik was doodsbang dat het nooit meer zou goedkomen met mij. Ik was in paniek en dood- en doodmoe. Het enige wat ik wilde was beter worden en uit alles wat ik geprobeerd heb, hielpen mindfulness en yoga mij er weer bovenop.

Bij zowel mindfulness als yoga staat het lichaam en alle signalen die het je geeft centraal. En juist die lichamelijke signalen worden steeds minder voelbaar als je last hebt van stress. Bij yoga en mindfulness ga je nieuwsgierig naar jouw lichaamssensaties kijken. Dat is heel leerzaam aangezien je lichaam nooit liegt, terwijl je geest je nog van alles kan wijsmaken. Door regelmatig aandacht te geven aan jouw lichaam, leer je die signalen te her- en erkennen. Yoga en mindfulness heeft mij een realistische kijk gegeven op wie ik ben en wat ik kan en heeft mij milder gemaakt naar mezelf en naar anderen.

Onder de indruk van deze effecten, heb ik besloten mijn carrière hierin voort te zetten en geef nu yoga en mindfulness  trainingen, zowel in groepsverband als individueel­.

Ik weet als geen ander hoe eenzaam je je voelt als je burn-out bent, hoe onzeker je ervan wordt. Ook ben ik bekend met het klappen van de zweep binnen het bedrijfsleven, zowel nationaal als internationaal. Ik begrijp waar je doorheen gaat, weet waar je behoefte aan hebt en samen gaan wij op zoek naar jouw tools om hier sterker en beter uit te komen.

Ook kunnen we kijken we of en hoe je wilt terugkeren naar jouw werkplek. Ik bied je mijn jarenlange ervaring en kennis op het gebied stress management en burn-out preventie om je te behoeden en anders te genezen van een burn-out.

Enrollment

Inschrijven officiële Mindfulness Training

€30 early bird korting tot 1/12

logo-vmbn
Do you want massive traffic?
Dignissim enim porta aliquam nisi pellentesque. Pulvinar rhoncus magnis turpis sit odio pid pulvinar mattis integer aliquam!
  • Goblinus globalus fantumo tubus dia montes
  • Scelerisque cursus dignissim lopatico vutario
  • Montes vutario lacus quis preambul den lacus
  • Leftomato denitro oculus softam lorum quis
  • Spiratio dodenus christmas gulleria tix digit
  • Dualo fitemus lacus quis preambul pat turtulis
* we never share your e-mail with third parties.
KEEP ME POSTED!
Please send me more information about the TULA Yoga Teacher Trainings!